مزایای سرمایه گذاری در بورس
پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) با هدف توسعه فرهنگ سهامداری و معرفی هر چه بیشتر بازار سرمایه به علاقه مندان، متن های آموزشی الفبای بورس را منتشر می کند.
به گزارش سنا، در این متن های آموزشی، ارکان مختلف بازار سرمایه، ابزارهای و نهادهای مالی جدید، نحوه ورود و معامله و ... به زبانی ساده در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
بخش پنجم این مجموعه به توضیح مزایای سرمایه گذاری در بورس می پردازد:
در قسمت های گذشته، ضمن اشاره به تاریخچه تأسیس بورس در ایران و جهان، گفتیم که سرمایهگذاری افراد جامعه در بورس، میتواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد، چون با این کار، منابع مالی موردنیاز بنگاههای اقتصادی برای توسعه فعالیتها تأمین شده و در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغالزایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. اما حتما این سوال برای شما ایجاد شده است که سرمایهگذاری در بورس و خریـد سهام شرکتها، چه نفعـی برای شما دارد؟ به عبارت دیگر، چه دلیلی دارد که فرد، به جای گزینههای متعددی که برای سرمایهگذاری وجود دارد، خرید سهام و سرمایهگذاری در بورس را انتخاب کند؟ اگر با ادامه برنامه همراه باشید، پاسخ این سوالات را دریافت خواهید کرد.
1. کسب درآمد
یکی از اهداف اصلـی هر فرد در سرمایهگذاری کسب سود و درآمد است. سرمایهگذاری در بورس، اگر بهصورت صحیـح و اگاهانـه باشد، از دو طریـق این هدف را تأمین میکند: یکی دریافت سود نقدی و دیگری افزایش قیمت سهام.
شرکتی که شما سهام آن را خریداری میکنید، درصورتی که عملکرد موفق و سودآوری داشته باشد، سالانه مقدار قابل توجهی سود به دست میآورد. براساس قانون، سود شرکت متعلق به سهامداران آن شرکت است، بنابراین افرادیکه سهام یک شرکت را در اختیار دارند، به میزان سهم خود، در سود شرکت نیز سهیم هستند. البتـه شرکتها لزوما همـه سود سالانه خود را بین سهامدارانشان تقسیم نمیکنند، چون ممکن است برای توسعه فعالیتهایشان نیاز به پول داشته باشند. بنابراین ترجیح میدهند بخشی از سود سالانه را بین سهامداران توزیـع کنند و بخش دیگری از سود را هم در فعالیتهای توسعهای شرکت صرف کنند. به سودی که سالانه، بین سهامداران توزیع میشود، سود نقدی یا اصطلاحا DPS گفته میشود. دریافت سود نقدی، اولین روش کسب درآمد توسط سهامداران است. برای مثال، شرکتی را فرض کنید که ارزش سهامش در بورس 150 تومان است. اگر این شرکت در پایان سال 15 تومان سود بین سهامدارانش تقسیم کند، در واقع به میزان 10 درصد سود نقدی به سهامدارانش داده است.
اما درآمد سهامداران فقط به سود نقدی محدود نمیشود. وقتی یک شرکت عملکرد خوب و موفقیتآمیزی داشته باشد، تمایل سرمایهگذاران برای خرید سهام آن شرکت در بورس افزایش مییابد، بنابراین سرمایهگذاران حاضر خواهند بود تا مبلغ بیشتری را برای خرید سهام آن شرکت بپردازند، در نتیجه قیمت سهام شرکت در بورس افزایش مییابد. افزایش قیمت سهام شرکت در بورس نیز باعث افزایش درآمد و دارایی سهامداران آن شرکت میشود.
در مثال قبل، فرض کنید قیمت سهام شرکت موردنظر که پارسال 150 تومان بوده، در پایان سال، به علت عملکرد موفق شرکت به 195 تومان رسیده است، یعنی 30 درصد افزایش یافته است. بنابراین، سهامداران شرکت، علاوهبر آنکه 10 درصد سود نقدی دریافت کردهاند، 30 درصد هم از محل افزایش قیمت سهام شرکت سود به دست میآوردند، یعنی در طول یکسال 40 درصد سود به دست آوردهاند.
البته باید توجه داشت که اگرچه شرکتهایی که سهامشان در بورس خرید و فروش میشود، همگی جزو شرکتهای بزرگ، معتبر و موفق کشور هستند، اما هر شرکتی عملکرد و سودآوری خاص خود را دارد و سرمایهگذاران باید موقع خرید سهام شرکت، اطلاعات شرکت مربئط را به طور دقیق بررسی کنند تا بتوانند درآمد قابل قبولی داشته باشند.
نکته دیگری که باید مورد توجه سرمایهگذاران قرار گیرد این است که شرکتها، سیاستهای متفاوتی در توزیع سود نقـدی دارنـد، به این معنا که برخی شرکتها ترجیح میدهند که سود نقدی کمتری توزیع کنند و بیشتر سود سالانه خود را برای توسعه شرکت بهکار بگیرند، اما برخی دیگر از شرکتها، معمولا بخش عمده سود خود را بین سهامداران توزیع میکنند. شما در هنگام خرید سهام شرکت، باید به این موضوع توجه کنید که آیا دریافت سود نقدی سالیانه برایتان اهمیت دارد یا اینکه دید بلندمدتتری دارید و بیشتر، تمایل دارید ارزش سهامتان افزایش یابد. برای مثال، بازنشستگانی که ترجیح میدهند سود سالانه و مستمر را برای تأمین مخارج خود دریافت کنند، بهتر است سهام شرکتهایی را انتخاب کنند که سیاست توزیع سود نقدی بیشتری دارند، اما جوانی که دوست دارد ارزش سهامش در چند سال آینده، افزایش قابل توجهی داشته باشد، سهام شرکتی را ترجیح میدهد که سیاست توسعهای در پیش گرفته و بخش قابل توجهی از سود سالانه را به این امر اختصاص میدهد. این موضوع را میتوانید از سیاستهای گذشته شرکتها تشخیص دهید که آیا شرکت مورد نظر بیشتر به توزیع سود علاقهمند است یا به توسعه شرکت.