استراتژی سلطان فولاد جهان چیست؟
سلطان فولاد جهان
پنجمین فرد ثروتمند جهان در سال 2010 در 2 سپتامبر 1950 در راجستان هند متولد شد. پدرش مالک و مدیر یک کارخانه فولاد در هند بود. لاکشمی در رشته بازرگانی از دانشگاه کلکته فارغالتحصیل شد. او در سال 1976 با پول پدر یک کارخانه فولاد در اندونزی خرید و تواناییهایش در تعیین استراتژی، توسعه کسب وکار و هدایت شرکت در خرید و مالکیت شرکتهای دیگر فولادسازی، او را به مقام نخست تولید فولاد در دنیا رساند. اما استراتژی او چه بود؟
او شرکتهای زیادی را خریداری و به مجموعه خود اضافه کرد. شم قوی اقتصادی او در خرید شرکتهای فولاد باعث شد که روند خرید این شرکتها توسط میتال بهمرور ادامه یابد. در سال 1989 تولید شرکت به 420 هزار تن رسید و 3 سال بعد این میزان از مرز یک میلیون تن گذشت و به 4/1 میلیون تن رسید.
خرید شرکتهای صنعت فولاد در نقاط مختلف دنیا به ویژه اروپای شرقی و شوروی سابق که اکثرا دولتی و در حال ورشکستگی بودند، ادامه یافت. شرکت آهن و فولاد ترینیداد در سال 1989 و شرکت فولاد هامبورگ در سال 1995 خریداری شد. تولید شرکت در سال 1995 به 6میلیون تن و در سال 2000 بیش از 20 میلیون تن رسید.
استراتژی میتال، خرید شرکتهای غیربهرهور فولاد در مناطق مختلف دنیا و بهرهور ساختن آنها با روشهای مدیریتی و فناوری بود، بنابراین عموما سعی در استفاده از آهن قراضه بهعنوان ماده فلزی در تولید فولاد داشت. این امر به کاهش قیمت تمام شده و کاستن از اثرات بد زیستمحیطی در صنعت فولادسازی منجر میشد.
در سال 2001 با خرید گروه بینالمللی فولاد آمریکا (ISG)، شرکت فولاد میتال به بزرگترین شرکت تولیدکننده فولاد در دنیا تبدیل شد و تولید آن به 5/57 میلیون تن رسید. در حالی که در سال 2003 درآمد شرکت کمتر از 10 میلیارد دلار و سود خالص آن 1/1 میلیارد دلار بود، در سال 2005 با تولید 6/46 میلیون تن فولاد، این رقم به 1/28 میلیارد دلار و سود خالص به 36/3 میلیارد دلار رسید.
این شرکت علاوه بر فولاد، آهن اسفنجی نیز تولید میکرد و در سال 2005 میزان تولید آهن اسفنجی آن بیش از 11 میلیون تن بود. میتال سعی بر آن داشت که مواد خام و اولیه تولید آهن و فولاد را نیز خود تهیه کند. بنابراین با اقداماتی که در این زمینه انجام داد، اکنون چهارمین تولیدکننده سنگ معدن آهن در دنیا است و 50 درصد نیاز خود را تامین میکند.
میتال در ادامه روش منحصربهفرد خود در خرید شرکتهای کوچک و بزرگ فولاد و سودآورکردن آنها، از مدتی پیش چشم به خرید شرکت لوکزامبورگی آرسلور بهعنوان دومین شرکت بزرگ تولید فولاد داشت. در سال 2006 پس از مذاکرات فراوان، سرانجام با پیشنهاد 27 میلیارد یورویی میتال برای خرید آرسلور در 27 ژانویه این امر محقق شد و گای دول (GUY DOLLE) مدیرعامل آرسلور تسلیم خواسته سلطان فولاد شد.به این ترتیب شرکت آرسلور-میتال بهعنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان با اختلاف بسیار نسبت به بقیه رقبا قرار گرفت. در حال حاضر، شرکت آرسلور-میتال، با تولید حدود 100 میلیون تن فولاد، حدود سهبرابر رقیب دوم خود، شرکت فولاد نیپون ژاپن با تولید 5/34 تن و چهاربرابر شرکت پوسکو کره با 6/25تن، تولید میکند.
پس از خرید شرکت فولاد آرسلور، هماکنون غول میتال استیل، با تولید حدود 100 میلیون تن فولاد، بیش از 70 میلیارد دلار فروش دارد و به تنهایی حدود 10 درصد فولاد جهان را تولید میکند، بنابراین قدرت بلامنازع فولاد جهان محسوب میشود.
استراتژی سلطان فولاد جهان چیست؟
توسعه از خرید خرید و یکپارچه سازی شرکت های عمدتا غیربهره ور مرتبط در صنعت فولاد. آرسلورمیتال یک شرکت جهانی بوده که 61 کارخانه آن در 27 کشور جهان و 4 قاره پراکنده است.
منافع کلیدی این استراتژی چیست؟
• دستیابی به صرفه به مقیاس،
• هم افزایی از طریق سرمایهگذاری مشترک در تحقیق و توسعه محصولات جدید،
• همافزایی مالی،
• تقویت انعطافپذیری استراتژیک،
• افزایش قدرت چانه زنی در قبال تامینکنندگان و مدیریت بهتر زنجیره تامین،
• افزایش نفوذ قدرت و موقعیت رهبری در بازار
دلایل موفقیت در اجرای این استراتژی
• تجربه کاری عمیق در صنعت فولاد (تجربه ای که از نسل گذشته به وی منتقل شده بود)
• شم اقتصادی قوی
• امکان خرید و یکپارچه سازی شرکت های فولادی (ماهیت شرکت ها به گونه ای است که قابلیت تجمیع و هم افزایی دارند).