هشت خودروساز داخلی، 14 برند از خودروهای چینی را در ایران به تولید می‌رسانند که این محصولات در بازه قیمتی بین 22 میلیون تا 115 میلیون عرضه شده، به طوری که متوسط قیمت انواع سواری‌های چینی رقمی معادل 66 میلیون تومان است.
 

به گزارش اقتصادنیوز، 10سالی می‌شود که به صنعت خودروسازی کشور ورود کرده‌اند، در ابتدای امر نیز چندان موفق نبودند و سهم بالایی در بازار ایران کسب نکردند، اما حالا می‌توان عددی معادل 10 درصد از حجم کل بازار خودروی کشور را به چینی‌ها اختصاص داد و البته نقش تحریم صنعت خودروی ایران توسط غرب را در به دست آوردن این سهم نادیده نگرفت.

ولی حالا گویی با باز شدن دروازه‌های جهانی، خودروهای چینی دارند قربانی این اتفاق خوشایند می‌شوند، این نظر البته از سوی خودروسازان چینی پذیرفتنی نیست، یکی از کارشناسان در این رابطه توضیح می‌دهد که با وجود جذابیت خودروهای اروپایی، باز هم از بازه‌های قیمتی در خودروهای چینی و اروپایی نباید غافل شد و اینکه هر گروه مشتریان خاص خود را دارد و این آیتم به خوبی ساختار رقابت را تحت شعاع قرار می‌دهد. به احتمال زیاد در شش ماهه اول و دوم سال 95 تزلزل‌هایی در بازار چینی‌ها داریم، اما این تزتزل موقت است.

چینی‌ها علاوه بر بازار ایران در بازارهای سایر کشورها نیز با چنین مسائلی روبه‌رو بوده‌اند؛ در آمریکای جنوبی، اروپای شرقی و شمال آفریقا و در همه این بازارها در رقابت با برندهای ژاپنی، اروپایی، کره‌ای و آمریکایی با پیش گرفتن راهکارهایی مانند سرمایه‌گذاری در رشد کیفیت، خدمات پس از فروش و کاهش قیمت‌ها همچنان باقی هستند.

هر چند چین به دلیل تناسب در قیمت، بازار خود را در جهان حفظ کرده، اما از سویی دیگر در همه جا به دلیل کیفیت نه چندان مطلوب با مقاومت مشتری در خرید رو‌به‌رو بوده است، عبدالله بابایی کارشناس خودرو در این مورد به اقتصادنیوز می‌گوید که اگر اروپایی‌ها موفق شوند در ادامه همکارهای‌های خود با ایران به داخل قطعه وارد نمایند و تولید خودرو را در داخل انجام دهند، قیمت خودروهای اروپایی با کیفیتی مطلوب‌تر از خودروهای چینی، کاهش می‌یابد و دیگر حضور خودروهای غربی در بازار ایران برای چینی‌ها چیزی بیش از یک بحران گذراست.

اقسام سواری‌های چینی در بازار ایران
در هر صورت چینی‌ها هنوز در بازارند و با همکاری با هشت گروه خودروساز در 14 برند فعالیت می‌کنند و محصولات خود را در بازه قیمتی بین 22 میلیون تا 115 میلیون به فروش می‌رسانند. متوسط قیمت انواع سواری‌های چینی رقمی معادل 66 میلیون تومان است. این سواری‌ها یا به صورت CBU (پیش‌ساخته) وارد کشور می‌شوند و یا قطعات آنها وارد و در داخل مونتاژ می‌شود، در برخی موارد هم تولید قطعات در داخل کشور صورت می‌پذیرد.

بیشترین همکاری را با چینی‌ها شرکت خودروساز مدیران و کرمان‌موتور دارند. مدیران تا به اکنون شش مدل ام‌وی‌ام و یک تیگو روانه بازار کرده است. طیف قیمت محصولات مدیران از 22 میلیون تا 77 میلیون است. کرمان‌موتور نیز تا به حال با برندهای جک و لیفان در بازار اعلام حضور کرده و خودروهای چینی محصول خود را با طیف قیمت 46 تا 88 میلیون به فروش می‌رساند.

غول‌های خودروسازی کشور نیز کم و بیش چینی‌ها را پذیرفته‌اند، ایران‌خودرو بزرگ‌ترین شرکت سازنده خودرو در ایران، دو سواری با برندهای هایما و دانگ فنگ را در سال 94 و با تعداد محدود تولید کرده است. هایما مدل S7 با دنده دستی به قیمت 71 میلیون و دنده اتوماتیک با قیمت 78 میلیون و 900 هزار تومان در 10 ماهه اول امسال تولید شده که البته تعداد آن محدود است و به 326 دستگاه هایما مدل S7 و 39 دستگاه دانگ‌فنگ مدل H30 می‌رسد.

سایپا درمقایسه با ایران‌خودرو بیشتر پذیرای حضور چینی‌ها بوده و در 10 ماهه ابتدایی سال 94، 1157 دستگاه برلیانس مدل H330 به بازار روانه کرده است. علاوه بر برلیانس، چان‌گان در مدل‌های CS35 و EA2 و زوتی در مدل Z300 توسط سایپا تولید شده است. قیمت چینی‌های تولیدشده ساپیا رقمی بین 54 میلیون و 700 هزار تا 85 میلیون است.

به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه تولیدات خودروهای چینی، گروه بهمن با خودروهای برند لندمارک مدل V7 و آسا در مدل‌های B50 و B50F به عرصه تولیدات خودروهای چینی روی آورده است. قیمت این دو برند بین 46 میلیون تا 80 میلیون است.

سازه‌های دیارخودرو هم در زمینه تولید و واردات سواری‌های چین دو برند گریت‌وال و بایک را در اختیار دارد، گریت‌وال در مدل‌های M4 و H6 و بایک در مدل‌های سابرینا و سنوا تولید می‌شود. طیف قیمت محصولات دیارخودرو از 50 میلیون تا 110 میلیون تومان است.

خودروسازی راین نیز از ابتدای سال 94، 2200 ولیکس C30 دنده‌ای را عرضه کرده است. این محصول تنها تولید امسال شرکت خودروساز در 10 ماهه اول سال جاری بوده است.

خودروهای جیلی در مدل‌های EC7 و امگراند X7 را هم شرکت گرامی وارد می‌کنند و در طیف قیمت 85 میلیون و 600 هزار تا 15 میلیون به فروش می‌رساند.

 

خودروهای سواری چینی

شرکت خودروساز

برند

نوع خودرو

قیمت به تومان

ایران خودرو

دانگ فنگ

H30 کراس

-

هایما

S7

دنده دستی

71 میلیون و 900 هزار

دنده اتوماتیک

78 میلیون و 900 هزار

سایپا

برلیانس

H330

54 میلیون و 700 هزار

چان‌گان

CS35

85 میلیون

زوتی

Z300

74 میلیون

چان‌گان

EA2

79 میلیون

راین

گریت وال

C30 اتوماتیک

54 میلیون و 500 هزار

مدیران

چری

MVM530

44 میلیون و 510 هزار

چری

MVM550

MT

49 میلیون و 310 هزار

CVT

57 میلیون و 560 هزار

چری

MVM110 چهار سیلندر

22 میلیون و 410 هزار

چری

MVMX33

66 میلیون و 460 هزار

چری

MVM315S

40 میلیون و 210 هزار

چری

MVM315H

40 میلیون و 210 هزار

چری

تیگو 5

77 میلیون و 700 هزار

بهمن

لندمارک

V7

80 میلیون و 630 هزار

آسا

B50

-

آسا

B50F

-

کرمان‌موتور

لیفان

1800cc620

46 میلیون و 150 هزار

لیفان

820

-

لیفان

X60

61 میلیون و 100 هزار

لیفان

X50

53 میلیون و 350 هزار

جک

J5

49 میلیون و 700 هزار

J5 اتوماتیک

59 میلیون و 400 هزار

جک

S5

75 میلیون و 400 هزار

S5 اتوماتیک

88 میلیون

سازه‌های دیارخودرو

گریت وال

M4

59 میلیون و 600 هزار

گریت وال

H6

94 میلیون و 300 هزار

بایک

سنوا

110 میلیون

بایک

سابرینا

هاچ‌بک وارداتی

59 میلیون و 200 هزار

ساخت داخل

51 میلیون و 600 هزار

گرامی

جیلی

EC7

هاچ‌بک اتوماتیک

87 میلیون و 700 هزار

صندوق‌دار اتوماتیک

85 میلیون و 600 هزار

جیلی

امگراند X7

115 میلیون و 425 هزار