گرچه در مدت اخیر لغو تحریم‌ها برای دو بخش ریلی و هوایی ایران مثبت بوده است، اما هنوز بنادر پس از لغو تحریم‌ها نیازمند توسعه است، به گونه‌ای که حتی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی کشور در حال خوشبینانه تنها حدود دو درصد است.
 

به گزارش اقتصادنیوز، گرچه در ماه‌های گذشته بار‌ها برخی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل به ایران آمدند و حتی قراردادهایی نیز منعقد کردند، اما به نظر می‌رسد قراردادهای بنادر چندان به مزاق کار‌شناسان کافی نیامده و انتظار بیشتری از توسعه بنادر پیش رو است.
  
البته پس از  لغو تحریم‌ها و مذاکره با کشورهای همسایه، تاحدی مذاکرات دریایی و بنادر صورت گرفته و چند قراردادی منعقد شده است، اما در مقابل قراردادهای ریلی و هوایی آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده‌است.

در این باره نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هنوز به توسعه بنادر جنوبی کشور امیدواراست و راه توسعه‌ را برای بنادر باز می‌داند.
  
محمد سعیدنژاد توسعه سواحل مکران را در گروی همکاری همه دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ دریامحور و توسعه همه‌جانبه سواحل جنوب شرقی کشور می‌داند و بر این باور است که اهمیت ویژه دریا این است که بدون رشد جمعیت در سواحل، امکان استقرار و پایداری توسعه در این مناطق وجود ندارد.

وی با اشاره به تغییر دیدگاه مقامات کلان کشور که توسعه دریامحور را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ‌فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و... در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: اهمیت ویژه دریا این است که بدون رشد جمعیت در سواحل، امکان استقرار و پایداری توسعه در این مناطق وجود ندارد. تراکم جمعیت در سواحل مکران معادل ۱۰ درصد میانگین تراکم جمعیت کشور در سایر مناطق است.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان در حال مطالعات تاریخی با همکاری پژوهشکده تاریخ دانشگاه تهران درباره تاریخچه سواحل جنوبی کشور است که نشان می‌دهد تا ۱۵۰ سال قبل در سواحل مکران جمعیت قابل توجهی در حد فاصل چابهار تا بندرعباس زندگی می‌کرد اما با کشف نفت و نفتی شدن اقتصاد ایران سواحل کشور به مرور از سکنه خالی و به کلانشهر‌ها مهاجت کرده‌اند این مهاجرت محدود به سواحل نیست بلکه سبب معکوس شدن نسبت جعیت ۶۰ درصد روستانشین، ۴۰ درصد شهرنشین کشور در سه دهه گذشته به ۶۰ درصد شهرنشین و ۴۰ درصد روستانشین شده است. 

وی با اشاره به پیش‌بینی تأسیس سازمان مستقل توسعه مکران در لایحه برنامه ششم توسعه بیان کرد: نباید توسعه سواحل جنوبی را به ایجاد یک سازمان محدود کرد بلکه باید همه دستگاه‌ها در رسیدن به توسعه همه‌جانبه اعم از آموزشی، علمی، صنعتی، شهرسازی و... تلاش کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بندر چابهار تنها از ۲۵ درصد ظرفیت تخلیه و بارگیری خود استفاده می‌کند، افزود: از آنجایی که سایر بخش‌های اقتصادی موجود در چابهار و سواحل سیستان و بلوچستان به اندازه توسعه ظرفیت بندر چابهار رشد نداشته‌اند امکان استفاده از ظرفیت صددرصدی بندر شهید بهشتی را نداریم.

وی با بیان اینکه سال آینده فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی افتتاح می‌شود که با این اتفاق ظرفیت تخلیه و بارگیری چابهار به ۶. ۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، گفت: این بندر به دلیل نزدیکی به اقیانوس هند مورد توجه هندی‌هاست. این بندر تا نخستین بندر هند با کشتی تجاری تنها ۴ روز (۶۰۰ مایل دریایی) فاصله دارد. در دو سال اخیر دولت این کشور ۲ مصوبه خاص در زمینه سرمایه‌گذاری در چابهار داشته است که نشان‌دهنده اهمیت این بندر برای دولت هند است.

سعیدنژاد اهمیت توسعه فرهنگ دریایی و زندگی دریایی در میان مردم را یادآور شد و افزود: در یکی دو سال اخیر آشنایی با سواحل و بنادر در کتب درسی آموزش و پرورش گنجانده شده و در سال‌های آینده نیز به این موضوع توجه بیشتری خواهد شد.

وی سیاست دیگر سازمان بنادر و دریانوردی را تجهیز بنادر جنوبی کشور به تأسیسات مدرن عنوان و اظ‌ها کرد: توسعه ترانزیت از دیگر اهداف راهبردی این سازمان است و پس از برجام نیز شرکت‌های بزرگ بین المللی کشتی‌رانی خواستار حضور در بنادر ایران برای توسعه صادرات خود به حدود ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت ساکن ایران، کشورهای آسیای میانه و کل منطقه خلیج فارس از طریق سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی هستند. تفاهم‌نامه‌هایی نیز میان سازمان بنادر و دریانوردی و چند شرکت بزرگ خارجی برای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب صادراتی منطقه امضا شده است. این شرکت‌ها رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر برای حضور در بنادر جنوبی ایران آغاز کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت کل بنادر ایران را در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تن در سال دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای تا ۵ سال آینده این ظرفیت به ۲۵۰ میلیون تن در سال می‌رسد. همچنین توسعه زیرساخت‌های زیست محیطی نیز در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وی با اشاره به مطالعات پایش و شبیه‌سازی طرح‌های توسعه‌ای سواحل و بنادر استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در حال تدوین سند توسعه فرهنگ دریایی کشور در همه ابعاد علمی، آموزشی و فرهنگی آن است. ضمن اینکه طرح‌های توسعه‌ای بنادر کشور نیز به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توسعه سواحل مکران را در گروی همکاری همه دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ دریامحور و توسعه همه‌جانبه سواحل جنوب شرقی کشور دانست و گفت: اهمیت ویژه دریا این است که بدون رشد جمعیت در سواحل، امکان استقرار و پایداری توسعه در این مناطق وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت کل بنادر ایران را در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تن در سال دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای تا ۵ سال آینده این ظرفیت به ۲۵۰ میلیون تن در سال می‌رسد. همچنین توسعه زیرساخت‌های زیست محیطی نیز در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این باره گفته است که  سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی کشور در حال خوشبینانه تنها حدود دو درصد است.

به گزارش اقتصادنیوز، هفته گذشته در جریان سفرهای متعدد سرمایه گذاران خارجی و نمایندگان اقتصادی کشورهای اروپایی و خاورمیانه، ایران توانست به کشور عمان قرارداد توسعه بندری منعقد کند؛ در این قرارداد مقرر شده است تا ایران در توسعه سه بندر عمان همکاری کند و در مقابل نیز عمانی‌ها نیز به توسعه بنادر ایران حضور داشته باشند.