یک سال و نیم گذشته آبستن بزرگ‌ترین تغییرات اساسی در حوزه حمل‌ و نقل محموله‌ های خشک از زمان رکود اقتصادی سال 2008 میلادی بوده است.
به دلیل کاهش شدید تقاضا در بازار چین و رسیدن قیمت سنگ‌ آهن و زغال‌ سنگ کک‎ شو به کمترین رقم در طول یک دهه اخیر، موضوع مازاد ظرفیت در بازار محموله‌ های خشک به‌ شدت تحت تأثیر قرار گرفته و نرخ هزینه‌ های حمل‌ و نقل نیز به کمترین میزان خود در ده سال گذشته رسیده  است. 
نرخ روزانه جابجایی از غرب استرالیا تا بنادر شرقی چین (مسیر اصلی برای شرکت‌ های سنگ‌ آهنی ریو تینتو، بی اچ پی بیلیتون، فورتسکو متال و پیلبارا) در حدود 5/5 دلار در هر تن و برای هر روز باقی‌ مانده است. این میزان برای سال 2011 بیش از 10 دلار در هر تن بود. هزینه جا به ‎جایی از بنادر شمالی برزیل به چین، مسیر مورد استفاده شرکت بزرگ واله برزیل، 11 دلار در هر تن به ازای هر روز قیمت‌ گذاری می‌ شود. هزینه این انتقال در سال 2011 بیش از 20 دلار در هر  تن  رقم  می‌ خورد.
از آنجایی ‌که سرنوشت نیمی از محموله ‌های دریایی سنگ‌ آهن و 25 درصد از محموله‌ های دریایی زغال‌ سنگ به چین ختم می‌ شود، کاهش میزان رشد اقتصادی به 4/7 درصد در سال 2014 وافت قیمت سنگ‌ آهن به زیر 45 دلار در هر تن در ماه ژوئن، شمار محموله‌ های خشک به کمترین سطح در یک دهه گذشته رسیده است.