کاهش فروش صادراتی به دنبال تحریم های بین المللی
صادرات محصولات تولیدی شرکت در سه ماهه سوم امسال به 17درصد تقلیل یافته که این رقم در نیمه اول سال جاری 23 درصد بوده، لذا درآمد حاصل از فروش خارجی محصولات طی سه ماهه سوم امسال قابل توجه نبوده است.
مشکلات موجود در زمینه نقل و انتقالات ارزی و نیز تحریم های اعمال شده بر کشور، موجب کاهش فروش صادراتی شرکت پتروشیمی فارابی طی سه ماهه سوم سال جاری شده است.

مشاور مالی شرکت پتروشیمی فارابی با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: صادرات محصولات تولیدی شرکت در سه ماهه سوم امسال به 17درصد تقلیل یافته که این رقم در نیمه اول سال جاری 23 درصد بوده، لذا درآمد حاصل از فروش خارجی محصولات طی سه ماهه سوم امسال قابل توجه نبوده است. همچنین صادرات محصولات تولیدی "شفارا" با نرخ روز ارز انجام می پذیرد.

محمد رضا جزیریان در بیان دلایل افزایش 45 درصدی درآمد فروش طی دوره 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل عنوان کرد: به دنبال افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه مورد نیاز، نرخ فروش نیز رشد یافته که در نتیجه این امر موجب افزایش درآمد فروش طی دوره مذکور شده است.

وی در خصوص هزینه های مالی "شفارا" ابزار داشت: در حال حاضر به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه دریافت تسهیلات بانکی با بانک های عامل، وام جدیدی اخذ نشده و عمده هزینه های مالی محقق شده طی عملکرد 9 ماهه امسال ناشی از بدهی های گذشته بوده که مجموعه درصدد تسویه کامل بدهی های مذبور است.

این مقام مسئول پیرامون وضعیت شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: به دلیل تأمین داخلی مواد اولیه مورد نیاز محصولات تولیدی شرکت های فعال در این صنعت، وضعیت شرکت های پتروشیمی مناسب ارزیابی می شود و به نظر می رسد که سرمایه گذاری روی آنها منجر به کسب سود و بازدهی مطلوب شود.

مشاور مالی "شفارا" در ارتباط با برنامه افزایش سرمایه عنوان کرد: این شرکت با توجه به افزایش نرخ ارز و نیز کمبود نقدینگی نیاز به افزایش سرمایه دارد که در این راستا برنامه ای برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

جزیریان در پایان پیرامون اثرات ناشی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها بر وضعیت سودآوری شرکت افزود: به نظر می رسد با اجرای فاز دوم این قانون علاوه بر افزایش هزینه های اصلی مانندبرق وآب، هزینه های جانبی همچون هزینه حمل و نقل نیز افزایش یابد که به تبع آن، عوامل مذکور افزایش نرخ فروش را به دنبال خواهد داشت.