آینده سایتهای فروش؛ افقی یا عمودی؟
محمدحسین رفعتنژاد*
وبسایتهای فروش طبقهبندی شده به آن دسته از وبسایتها اطلاق میشوند که در آنها هر نوع کالا یا خدماتی فروخته میشود. این وبسایتها خیلی زود بزرگ میشوند و در هر بازاری وارد می شوند، ولی فقط در دسته ای که میدانند برنده بازار خواهند بود، ظرفیت بسیار بیشتری را ایجاد میکنند و در همین قسمتهاست که به دنبال سود هستند. اما در مقابل این دسته، وبسایتهای عمودی قرار دارند که در یک بخش عمل میکنند و گستره عظیمی از محصولات را به تبلیغ کنندگان و واسطهها پیشنهاد میکنند که همین مسئله باعث ارتباط بیشتر آنها میشود.
واضح است که رقابت در این بازار بر سر به دست آوردن سهم بیشتر است. برترین سایتهای طبقهبندی شده نظیر naspers.com ،Schipsted.com ،mercadolibre.com پورتالهایی هستند که کارشان را به صورت تجارتهای ساده ولی گسترده و با برندی ساده شروع میکنند. آنها در بخشهایی مانند خودرو، کاریابی و یا املاک با پشتوانه قوی مالی، با تیمهای بزرگ جهانی و در بازارهای متعدد شروع به کار میکنند.
در حالی که سایتهای املاک عمودی در یک بخش عمل میکنند و گستره عظیمی از محصولات را به تبلیغ کنندگان و واسطه ها پیشنهاد می کنند که همین مسئله باعث ارتباط بیشتر آنها میشود. آنها همچنین میتوانند به صورت جدی تری بر مصرف کنندگان تمرکز کنند و معمولا بخشی از یک شبکه جهانی هستند.
بازیگران پیشرو در عرصه بازارهای عمودی، بسیار گسترده و سودآورند. بعضی از آنها در بازارهای محلی متمرکز می شوند، بازار را کاملا تصرف می کنند و رشدشان بسیار سریع است.
سایتهای معمول همه چیز فروشی (طبقهبندی شده) در حال تبدیل شدن به پایگاهی برای سایت های عمودی به هم پیوسته هستند. حالا کدامیک برنده میشوند؟
در مرحله اول بهتر است بدانید که بازار به دنبال چیست و با آنها در ارتباط باشید، آنها نیز بهتر است بدانند که شما چه چیزی می فروشید و به عبارت دیگر باید لیستهای مورد نیاز را داشته باشید.
از طرف دیگر، سایتهای عمودی برای برقراری ارتباط و توسعه بیشتر در همه جای دنیا، تیمهای اختصاصی خود را در زمین بازی قرار میدهند تا روابطی کاملا انسانی را با حوزه های مرتبط کاری، کارشناسان املاک و سازندگان ایجاد کنند واغلب از نرم افزارهای موبایل (اپلیکیشنها) برای نزدیک شدن با عاملان فروش املاک بهره میبرند و به بانک اطلاعات آنان دسترسی مییابند.
آنها میتوانند به واسطهها نزدیکتر شده و به همین دلیل در موقعیت بهتری برای کسب درآمد قرار دارند. به ویژه در بخش املاک این اتفاق پررنگ تر است، چراکه برای آژانس های املاک، فروش ملک از راه دور تقریبا غیرممکن است.
برای تهیه لیستی کیفی باید از اداره خارج شده و همه جا را گشته و تصاویر خوبی تهیه کنید. ممکن است راه خیلی دشواری باشد ولی مطمئنا از کیفیت بالایی برخوردار است.
تمام اینها در حالی است که سایت های افقی سنتی، تیمی اختصاصی برای فروش ندارند، که البته این نیز در حال تغییر است. به عبارت دیگر افقیها، مدل نیمه رایگان را در پیش گرفتهاند، یعنی فقط از برخی بخشها کسب درآمد میکنند.
اگر شما لیستهایی با کیفیت و مطلوب نداشته باشید، مشتریهای شما هم نمیتوانند به خوبی هدایت شوند و تجربه جذابی با سایت شما نخواهند داشت و در نهایت شما نمیتوانید درآمدی از این طریق کسب کنید.
در حالی که عمودیها همواره کیفیت را از طریق سازمان مرکزی کنترل میکنند، افقیها پیشنهادهای متفاوت و متغیری را به مشتری ارایه میدهند. البته باید بدانید، ازآنجا که، لیستهای کیفی از منابع مختلفی تهیه میشوند، بنابراین، تایید آنها کار سختی است.
در اینجا این سوال مطرح است در نهایت چگونه می توان صحت و جعلی نبودن یک لیست را از میان هزاران لیست خودرو، کاریابی و یا املاک تشخیص داد؟ این مساله بزرگترین چالش پیش روی شماست که باید به مرور زمان اصلاح شود.
عمودی ها در جذب متقاضی موفق ترند
عمودیها در بخش جذب متقاضی و مشتری و همچنین کسب درآمد نیز موفق تر عمل می کنند. آنها با تحقیقات کافی بازار را برای مصرف کنندگان غربال میکنند.
همه چیز به اطلاعات، فیلتر و توسعه اطلاعات بستگی دارد، چراکه، عمودیها بانک اطلاعاتیشان را از داده های املاکی پر کرده و آنها را به راحتی در اختیار مشتری و بازدید کنندگان سایت قرار میدهند.
از سوی دیگر، سایتهای عمودی برای استفاده از اطلاعات، نقشه و تحقیقات محلی، کاملا در دسترس و قابل استفاده هستند، درحالیکه سایتهای طبقهبندی و افقی فقط فایلهایی با تطابق و امکانات پایین را به مشتری پیشنهاد میدهند و هیچگونه اطلاعات تکمیلی در اختیار مشتری قرار نمیگیرد.
سایتهای طبقهبندی شده، فایلها را به صورت لیستهای کلی ارایه میکنند و برای فایلهای خود هیچ نمونه و راهنمایی ارایه نمیکنند، بنابراین سایتهای عمودی در مقایسه با افقیها، تعداد کمتری فایل ولی با کیفیت بالا ارایه میکنند.
به عبارت دیگر میتوان گفت که در بخش بازاریابی و تبلیغات، وبسایتهای عمودی و در بخش کمیت افقیها پیروز میدان هستند.
عمودیها معمولا از نظر SEO و SEM یک ساختار بازاریابی کاملا حرفه ای دارند و به راحتی میتوانند، برند خاص خود را بسازند، اما این کار برای آنها هزینه بالایی دارد.
سایتهای طبقهبندی شده قصد دارند به عنوان رهبر و راهنمای این بازار شناخته شود، نه اینکه با برندهایی همانند خود رقابت کند. بنابراین نتیجه میگیریم که سایتهای طبقه بندی شده به این دلیل هنوز در این بازار آشفته حضور داشته و از بین نرفتهاند که با هزینه ای بسیار کم حجم بالایی از ترافیک و بازدید کننده را به سمت سایت خود میکشانند.
سایتهای عمودی از ظرفیت بالایی برای ارتباط با مشتریان و واسطهها و تبلیغ کنندگان برخوردارند، بنابراین راههای بیشتری را برای کسب درآمد از تبلیغات ویژه و از طریق ارائه دادهها و تقسیم کمسیونها پیشرو دارند.
سایتهای عمودی ترافیک با کیفیتتری تولید میکنند و محصولات بیشتر و متنوع تری را برای فروش به تبلیغ کنندگان در اختیار دارند، درحالی که چنین راهکاری برای وبسایتهای طبقه بندی شده کمی دشوارتر است.
سایتهای طبقه بندی شده معمولا یک مدل نیمه رایگان را اجرا میکنند، چراکه فایلها و نمونهها در این نوع سایتها برپایه حجم و تعداد است و واسطهها و شرکای تبلیغاتی باید از بین تعداد زیادی دسته بندی آنها را انتخاب کنند، همچنین کسب درآمد از بین لیستهای خصوصی کار سختی است و کل این موضوع به این بستگی دارد که آنها در کدام دسته قرار گیرند.
اما از سوی دیگر این مساله برای سایتهای عمودی به گونه دیگر رقم خورده؛ آنها دارای تیمی کم هزینه و راهکارهای متعدد تبلیغاتی هستند و این اساسا یک ساختار جدید کسب و کاراست.
عمودیها کاملا با مشتری و واسطه های تبلیغاتی در ارتباطند. بنابراین کلیه مسایل و ریزه کاریهای این بازار را میشناسند، پس میتوانند در مناسبترین زمان ممکن پیشنهادهای خود را ارایه دهند. با این حال آنچه سایتهای عمودی به آن احتیاج دارند، ارتباط با واسطهها از یک سو و ارتباط با مشتریان از سوی دیگر است.
برندگان هر میدان در بازارهای مختلف متفاوتند. در بازارهای شکل گرفته انتخاب برترین ها دشوار است! اما اگر بازیگران بازار به سمت مدلهای داده بنیان روی بیاورند و یا واسط های میان خریداران و فروشندگان را حذف کنند به طور قطع در طول زمان بهترین ها شناخته خواهند شد. برندگان اصلی در هر بازار دو یا سه سایت عمودی اصلی در آن بازار هستند. که معمولا شکار اصلی سایتهای افقی هستند.
در همین رابطه، سایتهای طبقهبندی شده پیشرو در هر بازاری در حال ظهور هستند و مخاطبان خاص خود را دارند، آنها اگر بخواهند میتوانند سایتهای عمودی را در اختیار داشته باشند که این امر در حال وقوع است. به عبارت دیگر، آنها به راحتی می توانند بخشها و ویژگیهای لازم برای برنده شدن را در اختیار داشته باشند.
ورود به بازارهای نوظهور
پیش بینی آنکه بازارهای نوظهور در کدام مدل سایت بهتر عمل خواهند کرد دشوار است، سایتهای عمومی همه چیز فروشی، امروزه بازارهای دنیا را به منزله خانهای از سایتهای عمودی میبینند و آنها را شکار می کنند. در حالیکه سایتهای عمودی سالهاست که در حوزه مشخص خود تا اعماق پیشرفتهاند و تجربهای کامل را فراهم کردهاند.
ولی آنکه پیروز میدان است فقط و فقط مشتری است، چرا که در وضعیت فعلی و با این تغییرات، تجارب آنها همواره در حال بهتر و به روز شدن است. واسطه ها نیز پیروزند چراکه ، حق انتخاب آنها نیز در حال افزایش است.
در نهایت سایتهایی پیروزند که اطلاعات و دیتاهای بیشتری داشته و با درک کامل وضعیت بازار از این اطلاعات به بهترین نحو ممکن استفاده میکنند.
*کارشناس استارتاپ