دامنه نوسانات خودروییها به سمت صفر
از ابتدای سال و پس از پایان رالی پرشتاب و بدون پشتوانه بنیادی گروه خودرویی انتظار نزول قیمت سهام در این گروه وجود داشت. نزول قیمت سهام تا جایی ادامه پیدا کرد که حتی خوشبینترین کارشناسان به سهام خودرویی نیز در شرایط کنونی از موضع خود پا پس کشیده و دیگر اعتقادی به رشد قیمت سهام این گروه ندارند.رشد قیمت سهام خودروییها در سهماه پایانی سال گذشته در ابتدا تایید عمومی بازار را به دنبال داشت. اما رشد نمادهای این گروه بیوقفه ادامه پیدا کرد و حتی سقف انتظارات خوشبینترین کارشناسان بازار را نیز در هم شکست. گرچه برخی کارشناسان در اوج قیمت سهام خودرویی نیز با تردید درباره حباب قیمتی اظهارنظر میکردند، اما آنها نسبت به پیشخور شدن خوشبینیهای موجود برای بهبود وضعیت این صنعت در سالهای آینده بهطور کلی همعقیده بودند.
در نتیجه شاخص گروه خودرویی سال 95 را در قله تاریخی خود آغاز کرد. در این میان تلنگری از ضعف عوامل بنیادی در قیمتهای سهام خودروییها باعث شد که از نقطه اوج در مسیر پرشتاب نزولی قرار گیرند. شدت نوسانات گروه خودرویی در ابتدای روند نزولی زیاد بود. این موضوع شرایط را برای نوسانگیران کوتاهمدت فراهم ساخت. با این حال مطابق با انتظار به تدریج سهام خودرویی که زمانی لیدر رشدهای پرشتاب شاخص بازار سهام بودند (زمستان سال گذشته)، افتهای پی در پی را در پیش گرفتند. از اوایل اردیبهشت و با مشاهده بیتاثیری اخبار هیجانی بر سهام این گروه انتظار ادامه افت قیمت سهام وجود داشت. علاوه بر این شدت نوسانات نیز مطابق با انتظار افت محسوسی داشته است با این حال همچنان عدهای در سهام این گروه به دنبال نوسانگیری هستند. در حالیکه خودروییها از میانه شهریور بار دیگر با اخبار بر مسیر صعودی قرار گرفتند اما این رشدها پایدار نبود.
روز شنبه نیز نمادهای بزرگ گروه خودرویی در میان نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. روز یکشنبه اما بار دیگر سهام خودروییها رشدهای اندکی را به ثبت رساندند و شاخص این گروه با ثبت رشد 8/ 1 درصدی، در میان گروهها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص حضور داشتند. در معاملات یکشنبه «خساپا» با رشد 1/ 2 درصدی و «خودرو» با رشد 5/ 2 درصدی به ترتیب در قیمتهای پایانی 115 و 309 تومان معاملات را به پایان رساندند. قیمت آخرین معاملات این نمادها از قیمتهای پایانی کمتر بود. گرچه حقوقیها در سمت خرید این نمادها مشارکت داشتند اما از سوی دیگر نیز شاهد فروش این دسته از معاملهگران بودیم. بهنظر میرسد اندک رشد قیمتی سهام این گروه را حتی پس از ریزشهای ماههای اخیر بهعنوان فرصتی برای خروج از این نمادها شناسایی میشود . از این رو موج میرای نوسان این گروه به سمت صفر در حال حرکت است.
گروه خودرویی همچنان صدرنشین جدول حجم و ارزش معاملات گروههای مختلف بورسی است. روز یکشنبه نیز بیش از 30 درصد از ارزش معاملات کل بازار در این گروه متمرکز شده بود. البته این موضوع پس از نوسانات شدیدی که این گروه در فصلهای قبل تجربه کرد، چندان عجیب نیست، زیرا سرمایههای زیادی به این گروه جذب شده و آرامش این سرمایهها در سهام این گروه به گذر زمان نیازمند است.