رئیس کمیته صنعت مجلس که به نمایندگی از کمیسیون صنایع از ایران خودرو و سایپا بازدید کرده ، ارزیابی از خودروسازان و قطعه سازان ارایه کرد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی ملکی به خانه ملت گفت: اخیرا به نمایندگی از کمیسیون صنایع و معادن از مجموعه های خودروسازی ایران خودرو و سایپا بازدید کردم که مشاهده شد برخی اقدامات در زمینه طراحی بدنه خودرو انجام شده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه یکی از مهمترین متغیرها درخودروسازی، بدنه خودرو است، افزود: در مدت چندماه اخیر پس از اجرای برجام مدل های جدیدی طراحی و ماکت آن ساخته شده که در این طراحی ها از کارشناسان خبره طراحی شرکت های بزرگ خودروسازی استفاده شده است.

ملکی با اشاره به اینکه خودروسازان در گذشته در این سطح وارد طراحی خودرو نمی شدند، ادامه داد: طی یک سال طراحی خودروها نتیجه قطعی نمی دهد و شاید بتوان تغییرات جزیی در برخی اجزای خودرو حاصل کرد. نمی توان انتظار داشت تمامی قطعات موتور در طی زمانی کوتاه داخلی باشد. مونتاژکاری زمانی رخ می دهد که قطعات ساخت خودرو از خارج وارد شود. در ایران جز برخی خودروها که تولید داخلی ندارند، مابقی خودروها از قطعات ساخت داخل استفاده می کنند.

وی افزود: خودرویی که برای نخستین بار وارد کشور می شود طبیعتا مونتاژ می شود ولی به مرور زمان از مونتاژ کاری کاسته شده و برخی قطعات آن در داخل کشور ساخته و فناوری ساخت این مدل از خودرو به داخل منتقل می شود.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر عمق قطعات ساخت داخل بیشتر شود، تعرفه واردات قطعه بیشتر خواهد شد، ادامه داد: اگر خودروسازان و مونتاژکاران نخواهند هزینه حمل و نقل بدهند و خروج ارز کمتر شود، قیمت نهایی خودرو هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به سمت کاهش هدایت می‌شود.

ملکی تصریح کرد: مونتاژکاران به مرور زمان به سمت داخلی سازی قطعات حرکت کردند و قطعه سازان ایرانی توان تولید قطعات مدرن را دارند.