قرارداد خودروسازان خارجی ربطی به برجام ندارد
جهان صنعت: این تصمیم بینالمللی در سطح سازمان ملل مطرح شد. در قراردادها هم زمانی که طرف خارجی این موضوع را مطرح کرد، زیر بار هیچگونه شرط و شروطی نرفتیم و حتی یک کلمه از برجام هم در قراردادها نیامده و ما قراردادها را تحت هر شرایطی اجرایی میکنیم.
محمدرضا نعمتزاده روز پنجشنبه در نشستی خبری در نمایشگاه مطبوعات به جزییاتی از مذاکرات خودروسازان ایرانی با خودروسازان بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: برخی از خارجیها در حوزه خودرو محتاط بودند و میگفتند اگر روزی تحریمها علیه ایران بار دیگر اعمال شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
وی افزود: ما به آنها میگفتیم اگر میخواهید این حرفها را مطرح کنید، میتوانید با کشور دیگری شریک شوید. ما به آن شرکتها میگفتیم اگر اطمینان ندارید که حضورتان در ایران درازمدت است، لزومی ندارد قرارداد ببندیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد که «خودروسازان خارجی به این ترتیب امضای این شکل از قراردادها را با خودروسازان ایران پذیرفتند.
در قراردادهای خودرویی یک کلمه به موضوع برجام اشاره نشده
نعمتزاده گفت: در قراردادهای خودرویی ما یک کلمه به موضوع برجام اشاره نشده البته حق شرکتهای خارجی است، این مسایل را مطرح کنند و وقتی میبینند یک سیاستمدار در آن طرف دنیا حرفی میزند، احتیاط کنند. ما نیز حرفی نداریم، فقط به آنها گفتهایم اگر میخواهید احتیاط کنید، نیایید.
وی افزود: شرکتهای خودروساز خارجی با آگاهی به این مسایل حضور پیدا کردهاند و هیچ شرطی را نه قبول کردیم نه نوشتیم و نه در آینده خواهیم نوشت.
نعمتزاده با اشاره به همکاریهای خودرویی در دوران پسابرجام گفت: در دو سال گذشته و بعد از قطعی شدن برجام، یکی از سیاستهای ما حمایت از سرمایهگذاری خارجی به ویژه در بخشهایی مانند خودرو بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این ارتباط ایران خودرو توانست با یک شرکت اروپایی قراردادی 50- 50 منعقد کند که پیشرفت این همکاری هم اکنون به 61 درصد رسیده است.
مذاکره ایران با دایملر بنز
نعمتزاده همچنین به مذاکره با شرکت آلمانی «دایملربنز» برای تولید موتورهای با سوخت گاز طبیعی مایع و موتورهای دیزلی برای کامیونها خبر داد و گفت که در این همکاری قرار است 50 درصد سرمایهگذاری توسط طرف ایرانی و 50 درصد توسط دایملر بنز صورت گیرد. این همکاری تا پایان امسال تحقق پیدا میکند.
وی اضافه کرد: از طرفی دیگر، سایپا نیز با شرکت دیگری به توافق رسید که آنها هم کار را شروع کردهاند و قرار شده است یکی از سایتهای خود را به این همکاری اختصاص دهند. سایپا به طور همزمان با رنو نیز وارد مذاکره شد، اما این مذاکره به نتیجه نرسید و با گذشت زمان، ایدرو مذاکرات خود را با رنو آغاز کرد.
نحوه همکاری ایدرو با خودروسازان بزرگ
نعمتزاده گفت: رنو در گذشته نیز با دو شرکت ایران خودرو و سایپا همکاریهای خود را آغاز کرده بود و گاهی این دو شرکت را به جان هم میانداخت. برای برطرف کردن این وضعیت، ایدرو را معرفی کردیم تا همکاری با رنو «یک به یک» باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی در مورد قرارداد رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و مجموعهای که قرار است در این همکاری به عنوان آورده ایدرو باشد، گفت: اولویت با واگذاری شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو موسوم به «بن رو» به ایدرو و احتساب این شرکت به عنوان آورده ایدرو است.
شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو از شرکتهای زیرمجموعه سایپاست که در جاده قدیم سلفچگان ساوه واقع است و با حدود هزار پرسنل، خودروهای سایپا 151 و آریو S300 را تولید میکند.
نعمتزاده افزود: در این همکاری، بحث سرمایهگذاری مطرح است، برای اینکه در همکاری با رنو تولید سریعتر شروع شود، سایپا از یک سال پیش مذاکرات خود را با رنو آغاز و «بن رو» را به عنوان آورده این همکاری مطرح کرد.
وی ادامه داد: وقتی این مذاکرات به نتیجه نرسید و قرار شد ایدرو کار را انجام دهد، به روال گذشته «بن رو» را برای این همکاری
واگذار کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سایپا چند 100 میلیارد تومان از سالهای گذشته به ایدرو بدهکار است و اینها توافق کردهاند که اموال بخشی از واحدها از جمله «بن رو» به ایدرو منتقل شود.
نعمتزاده گفت: این در شرایطی است که «بن رو» سالها در حال ضرر دادن بوده و ادامه این روند به مصلحت سهامداران نیست و بهتر است به اهلش واگذار شود.
وی ادامه داد: البته از آنجا که ایدرو یک سازمان توسعهای است، پس از چند سال میتواند سهامش را حتی تا 100 درصد واگذار کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مورد چارچوب این همکاری توافقها انجام شد اما هنوز قرارداد این همکاری منعقد نشده است که امیدواریم ظرف دو ماه آینده این قرارداد منعقد شود.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا خودروهای جدید جایگزین پراید و پژو میشود، گفت: ما در مسیر به کارگیری فناوریهای جدید در صنعت خودرو هستیم و یکی از اهداف مشارکتهای خودروسازان با شرکتهای خارجی نیز همین موضوع است.
جایگزینی خودروهای جدید بستگی به شرایط بازار دارد
نعمتزاده افزود: البته جایگزینی خودروهای جدید به بازار مربوط میشود. خودروسازان بازار و تقاضا را میبینند و بر اساس آن تصمیمگیری میکنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هدف ما این است که تولید خودروهای قدیمی را متوقف و خودروهای جدید را به بازار معرفی کنیم که البته این امر باید به مرور رخ دهد.
نعمتزاده در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه بزرگترین نتیجه اجرای برجام را چه میدانید، گفت: بزرگترین اتفاق بازگشت فضای امید، کار و توسعه اقتصادی است.
وی گفت: ما به عنوان حکومت مهمترین وظیفهمان این است که فضا را برای کار و تولید بنگاههای اقتصادی و تولیدکنندگان بخش خصوصی فراهم کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هیات عالی نظارت بر سرمایهگذاری خارجی در هفت ماه نخست امسال 37 مورد سرمایهگذاری خارجی را با ارزش یک میلیارد و 400 میلیون یورو ثبت کرده است.
نعمتزاده در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، رنو باید هزار میلیارد تومان خسارت به ایران پرداخت میکرد، آیا در قرارداد جدید پرداخت این خسارت ذکر شده است؟ گفت: قرارداد قبلی، قراردادی است که زمان آن تمام شده و با این قرارداد که قرار است به زودی منعقد شود، ارتباطی ندارد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد جدید، قرارداد سرمایهگذاری مشترک برای کارخانه موتورسازی و گیربکسسازی است، گفت: تحقیق و تفحص مرجع حقوی نیست، اگر یک طرف خسارت دیده است میتوانند با هم مذاکره کنند و مسایل را با هم حل کنند.
نعمتزاده گفت: در قراردادهای جدید سعی شده است که نقاط ضعفی که در قراردادهای قبلی وجود داشته برطرف شود؛ علاوه بر این، قرارداد جدید مواردی دارد که در قراردادهای قبلی نبوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه متن کامل گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم را به صورت کامل مطالعه کرده است، گفت: در آن هیچ عددی مبنی بر خسارت وارده رنو به صنعت خودرو ندیدهام.
رشد 9/30 درصدی تولید خودرو از ابتدای امسال تا پانزدهم آبان
نعمتزاده همچنین به رشد 9/30 درصدی تولید خودرو از ابتدای امسال تا پانزدهم آبان ماه، نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این دوره زمانی 753 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در هفت ماهه امسال، صادرات بخش صنعت 8/8 درصد و صادرات بخش معدن 30 درصد افزایش یافت؛ همچنین صادرات بخش کالاهای صنعتی منهای پتروشیمی نیز 2/4 درصد نسبت به هفت ماهه سال گذشته افزایش داشته است.
وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنانش از سه بسته حمایتی افزایش صادرات غیر نفتی خبر داد و گفت: از صندوق توسعه ملی چند فقره تسهیلات در نظر گرفته شده است؛ یک بخش از این تسهیلات ریالی و مربوط به تامین سرمایه در گردش است؛ در این بخش دو هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است که تاکنون 300 میلیارد تومان در اختیار بانکها قرار داده شد.
نعمتزاده گفت: یک بسته دیگر برای تامین سرمایه در گردش ارزی است؛ در این بخش تاکنون 100 میلیون یورو در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفته و این رقم تا یک میلیارد یورو نیز میتواند افزایش پیدا کند.
وی گفت: علاوه بر این، یک میلیارد دلار تسهیلات به خریداران خارجی اعطا خواهد شد؛ زمان بازپرداخت این تسهیلات برای تجارت دوساله و برای سرمایهگذاری و طرحهای فنی مهندسی پنج ساله خواهد بود.
وزیر صنعت افزود: رقم این تسهیلات تا دو میلیارد دلار قابل افزایش است.
کاهش صادرات را قبول ندارم
وی در خصوص کاهش صادرات در حوزه صنعت و عدم تاثیر بسته خروج از رکود دولت در این بخش گفت: کاهش صادرات را قبول ندارم؛ البته ممکن است در بخشهایی مانند سیمان کاهش صادرات داشته باشیم که آن هم، به دلیل ناامنی بازارهای صادراتی ما و همینطور کاهش قدرت خرید این کشورها به دلیل افت قیمت نفت است.
نعمتزاده افزود: مبانی روز اقتصاد جهان در 24 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی تجمیع شده و این سیاستها، هماهنگی کاملی با اصول و قوانین بالادستی کشور و همچنین تجربیان و علم روز جهان دارد.
وزیر صنعت ادامه داد: در این خصوص احداث 750 شهرک صنعتی در دست اقدام است و در برخی بخشها، واگذاری زمینها در این شهرکهای جدید صنعتی به مردم آغاز شده است.
رشد 2/4 درصدی صنعت در 3 ماهه نخست امسال
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «در سه ماهه اول امسال، رشد 2/4 درصدی در صنعت داشتهایم»، گفت: کارخانههایی که مشکل فروش محصولات خود را داشتند، به مرور مشکلاتشان برطرف شده و یک به یک شاهد خروج صنایع از رکود هستیم.