صنعت در شرایط جنگی
براساس گزارش بورس نیوز، نکته جالب توجه این است که این تصمیم ها همچون پرداخت تسهیلات اغلب اوقات یا به سرانجام نرسیده و یا در پاره ای از موارد همچون طرح افزایش قیمت ها، بعد از مدتی با مخاطراتی همراه شده است.
در همین ارتباط معاون اقتصادی شرکت گروه بهمن در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: در حال حاضر صنعت خودرو تاریخی ترین روزهای خود را سپری می کند، چراکه به نظر می رسد علاوه بر محدودیت های خارجی، فشارها و عدم حمایت های داخلی از این صنعت در زمره عواملی قرار گرفته که روز به روز شرایط شرکت های این گروه را با مخاطره همراه می کند.
موحدی ادامه داد: سال های سال است که چرخ این صنعت بر پایه قیمت های دستوری چرخیده و تنها نتیجه آن این بوده که اکنون در صورت های مالی شرکت های این گروه شاهد تحقق زیان هستیم. بنابراین موضوع افزایش و به عبارت بهتر واقعی شدن قیمت خودرو، بحثی است که از نظر اقتصادی و مالی، با توجه به افزایش چشم گیر بهای مواد اولیه، به طورکامل توجیه پذیر بوده، اما اینکه چرا با وجود چنین شرایطی هنوز هم اصرار بر کنترل قیمت ها وجود دارد، نکته ای تعجب آور است.
این مقام مسئول اضافه کرد: زمانی می توان حرف از کاهش قیمت ها زد که توانایی کاهش نرخ مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات، کاهش نرخ ارز و بازگشت گشایش اعتبار 10 درصدی به جای 105 درصدی نیز وجود داشته باشد، حال آنکه با توجه به شرایط فعلی امکان بازگشت هیچ یک از این موارد وجود ندارد.
موحدی با اشاره به مصنوعی بودن رفاه افراد تاکنون اظهار داشت: موضوعی که به نظر می رسد بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، این است که شرایط کنونی اقتصاد کشور چیزی نبوده که به یکباره به وجود آمده باشد. بلکه از چند سال قبل پیش بینی چنین موقعیتی می رفت. اما متأسفانه به دلیل عدم بروز آن، افراد جامعه در یک رفاه مصنوعی به سر می برند و اکنون که این وضعیت بحرانی نمود پیدا کرده و با رشد قیمت ها مواجه شدند، درک سختی از این شرایط داشته و این رشد را غیر منطقی می دادند. در پاره ای از موارد نیز همچون صنعت خودرو سعی بر کنترل قیمت ها خواهند داشت.
وی افزود: با عنایت به همه این مطالب، نکته حائز اهمیت این است که کاهش قیمت در صنعت غیر ممکن است، مگر به بهای زیان ده ماندن شرکت ها و از دست رفتن سرمایه سهامداران آنها.
معاون اقتصادی گروه بهمن در بیان وضعیت این شرکت نیز گفت: یکی از بزرگترین اقداماتی که در گروه بهمن صورت پذیرفت و موجب متمایز شدن این شرکت از سایر فعالین این صنعت گردید، توجه به سرمایه گذاری های ارزی بود تا با این روش بخش زیادی از هزینه های ارزی شرکت جبران شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تلاش زیادی برای تنوع سازی در سرمایه گذاری های جدید در حال انجام است که نمونه ای از آن تولید محصول سواری آسا و مینی وانت کارو است که هر کدام از آنها به ترتیب در مرحله 40 و 75 درصد پیشرفت در مراحل ساخت به سر می برند و طی یک تا دو سال آینده به تولید انبوه خواهند رسید.
این مقام مسئول در خاتمه پیرامون چشم انداز صنعت خودرو عنوان کرد: اگر بنا به باقی ماندن شرایط فعلی باشد، نه تنها چشم انداز مناسبی در انتظار صنعت خودرو نیست، بلکه به نظر می رسد اغلب صنایع فعال در کشور نیز با مشکلات فراوانی مواجه خواهند بود. چراکه وضعیت کنونی کشور ما، به واقع شرایط جنگی و کارزار را متصور می سازد. حال آنکه در این شرایط تلاش همگان بر اصل مانایی و باقی ماندن استوار خواهد بود، نه توسعه و گسترش صنعت.