بها‌ء‌الدين حسيني‌هاشمي، كارشناس بانكي در گفت‌وگو با «شرق» مي‌گويد: اين درست نيست كه بانك‌ها به دنبال معوقات بانكي خود نيستند. برعكس بانك‌ها بيشتر انرژي خود را براي پيگيري مطالبات سنگين خود مي‌گذارند، اما تسهيلات سنگين در دست گروه‌هاي خاصي است كه اغلب يا به برخي گروه‌ها و نهادها وابسته هستند يا از زمره شركت‌هاي بزرگ بورسي هستند كه پيگيري مطالبات معوق از آنها به دلايلي همواره با مشكل روبه‌روست. درواقع بانك‌ها در اخذ مطالبات معوق خود درمانده‌اند. حسيني‌هاشمي اين مشكلات را اين‌گونه بيان مي‌كند: واحدهاي بزرگ توليدي را نمي‌توان به علت بدهي تعطيل كرد. اكنون كميته بحراني وجود دارد كه به بانك‌ها اجازه پيگيري اين‌گونه مطالبات از طريق تمليك اموال بدهكاران و پيگيري حقوقي و بازداشت مديران بدهكار را نمي‌دهد. به گفته او، ٧٠ تا ٨٠ درصد سپرده بانكي از آن دو درصد سپرده‌گذاران بانكي است.

‌بيان وارونه مشكل، فقط احساسات عمومي را تحريک مي‌كند

 
اين كارشناس بانكي با انتقاد از اظهارنظرهايي كه بانك‌ها را متهم به پيگيري‌نکردن مطالبات درشت مي‌كند، مي‌گويد: بانك‌ها به دلايل مختلف از‌جمله ركود اقتصادي، با وجود پيگيري‌هاي مستمر نمي‌توانند مطالبات خود را وصول كنند؛ زيرا وصول مطالبات بزرگ بسيار دشوار است. بيان وارونه اين مسئله صرفا بي‌اعتمادي بين مردم و بانك‌ها را ايجاد مي‌كند. حسيني‎هاشمي‌ مي‌افزايد: مطالبات خرد به دليل اينكه اغلب از سوي افراد معمولي جامعه با درآمدهاي مستمر و دائم دريافت مي‌شود، انعطاف بيشتري براي پيگيري دارد؛ اما شركت‌هاي بزرگ به دليل ركود طولاني كه در كشور وجود داشته، دچار مشكلات جدي شده‌اند و امكان وصول مطالبات از طريق آنها وجود ندارد.او با اشاره به اينكه پيگيري اين‌گونه مطالبات، كمي پيچيده است، نگاهي به بحران مالي سال ٢٠٠٨ آمريكا داشت و تصريح مي‌كند: دولت آمريكا در آن زمان دو هزار ميليارد دلار مطالبات بانك‌ها را خريداري كرد و با بهبود وضعيت مالي بانك‌ها، به‌مرور اين مطالبات وصول شد.
 
 

‌اغلب تسهيلات ميلياردي در دولت قبل اعطا شد

 
اين كارشناس بانكي با بيان اينكه بانك‌های تجاري نبايد تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در يك سبد بگذارند، به بانك‌ها توصيه مي‌كند ريسك خود را توزيع كرده و تسهيلات خرد اعطا كنند. به گفته او، بدون بررسي ريشه‌اي مشكلات بانك‌ها، نمي‌توان چنين مسائلي را مطرح كرد. اين سخن‌ها تنها به بدبيني و تحريک احساسات عمومي منجر مي‌شود. اين نوع برخورد، احساساتي برخورد‌كردن با يك موضوع بسيار حساس است. اين كارشناس بانكي تصريح مي‌كند: اين تسهيلات درشت بيش از پنج‌ سال پيش (دولت محمود احمدي‌نژاد) اعطا شده و اكنون مديران بانكي تغيير كرده‌اند. اين مسئله موجب مي‌شود مديران بانكي جديد انگيزه‌اي براي پيگيري اشتباهات مديران قبلي نداشته باشند.