به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد نعمت‌بخش در برنامه"تیتر امشب"شبکه خبر گفت: اصل شورای رقابت را قبول ندارم. سال ۸۰ هفت تولیدکننده داشتیم اما اکنون به ۱۷ تولیدکننده افزایش پیدا کرده اند.ضمن اینکه تعداد مدل خودرو درسال ۸۰ نیز ۲۸ نوع بوده و اکنون، شرکت‌های خودروساز با سنجش قیمت و کشش بازار، سعی در افزایش قیمت و کسب سود دارند.

وی افزود: افزایش بیش از یک یا ۲ درصد قیمت خودرو را با توجه به افزایش هزینه‌ها و منابع و مواد اولیه، با افزایش تولید سرشکن می‌کنیم اما زمانی که شورای رقابت تشکیل شد، قرار بود هر سه ماه یک‌بار افزایش قیمت اعلام شود که به مرور، به 6 ماه تغییر کرد و بیشتر شد.

این مقام مسئول، گرانی خودرو در سال گذشته را ناشی از افزایش ورق‌های مختلف فولاد و کلیه مواد اولیه ماشین‌سازی دانست و تصریح کرد: در گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو، تولید داشتیم اما با کم شدن تولید، هیچ نیروی کاری هم اخراج نکرده‌ایم.

نعمت‌بخش با اشاره به تعرفه دو برابری واردات خودرو در برخی از کشورها و حمایت از تعرفه ۴۰ درصد داخلی گفت: این تعرفه۴۰ درصد به‌خاطر اختلاف نرخ سود و فضای کسب‌وکار است. بر این اساس، بالا بودن تولید دو خودروساز اصلی سایپا و ایران خودرو باعث شده این دو شرکت تعیین‌کننده قیمت باشند.

وی ادامه داد: در عراق کسی با فشار اسلحه از ما خودروی ۵ هزار و ۵۰۰ (حدود ۲۰ میلیون تومان) دلار خریداری نمی‌کند، این در حالی است که صادرات برای تولیدکننده سودآور و هزینه کمتری دارد تا اینکه ۲ تا ۳ درصد هزینه شماره گذاری و بیمه پرداخت کند. در بازار گذشته سوریه نیز، با شرکت‌های چینی رقابت می‌کردیم.

نعمت‌بخش اعلام کرد: به زودی پژو ۲۰۰۸ به بازار می‌آید و قدرت صادرات دارد. در این میان ۸۶ درصد یک خودرو قطعه است. ساختار قطعه سازان داخلی باید اصلاح شود و شرکت‌های داخلی قطعات با کیفیت تولید نمی‌کنند.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنعت در مجلس که میهمان تلفنی برنامه بود، نیز گفت: اگر شرایط رقابتی باشد، نیازی به قیمت‌گذاری نداریم اما بازار خودرو، رقابتی نیست.

وی افزود: بازار خودرو فعلا انحصاری بوده و آشفته است اما روشی که شورای رقابت برای قیمت‌گذاری انتخاب کرده، درست نیست.نجات تولید ما در صادرات است. اگر فقط برای۸۰ میلیون نفر خودرو تولید کنیم، همین وضعیت است اما اگر برای بالای یک میلیارد نفر خودرو تولید شود، فضا صادرات محور می‌شود و بازار خودرو و تولید رونق می‌گیرد.

این نماینده افزود: صادرات به سوریه و عراق جزو آمار صادرات ما نیست، اگر در بازارهای دیگر مثل ترکیه و امارات و دیگر کشورها توانستیم خودرو صادر کنیم درست است. وقتی خودروسازان توسط دولت اداره می‌شوند، مشکلات بیشتر است. محدودیت‌های خودروسازان را مردم ایجاد نکرده اند،حق مردم این است که خودروی خوب و استاندارد البته داخلی سوار شوند.

احمدی ادامه داد: به‌نظر می‌آید حتی در قیمت‌گذاری نیز تعرفه تعریف می‌شود اما بهتر است فروش براساس قیمت تمام شده باشد. خودروساز اگر می‌خواهد سود کند، سود اوری در بهره‌وری است، خودروساز ما برای واردات از ارز آزاد استفاده نمی‌کند بلکه هنوز دولت ارز مبادله‌ای می‌دهد، در تعرفه‌ها نیز از خودروساز حمایت می‌شود.