عرضه خودرو از بورس هیچ زیانی به فعالیت نمایشگاهها وارد نمیکند
مدیر عامل بورس کالا در باره اینکه آیا با ورود خودرو به بورس کالا، نمایندگیهای خودرو حذف نمیشوند؟ گفت : عرضه خودرو از طریق بورس هیچ زیانی به کار و فعالیت نمایندگیها وارد نمیکند. در روش سنتی نیز خریداران پول خودرو را به حساب خودروساز واریز میکنند، نمایندگیها کار تحویل خودرو و خدمات پس از فروش را انجام میدهند. در بورس کالا نیز نمایندگیها همین خدمات را ارائه میکنند. طبق برنامهریزیها دنا در ابتدا در بازار فرعی بورس کالا عرضه میشود سپس وارد بازار اصلی میشود. هیأت پذیرش بورس خودروی دنا را نیز برای عرضه در بورس کالا مورد تأیید قرار داد. با این شرط که در ابتدا سابقهای از عرضه منظم آن در بورس مشاهده شود.
سلطانینژاد ادامه داد: با بررسی عملکرد بورس کالا شاهد موفقیت عرضه کالاهایی که وارد آن شد و همچنین تحقق اهداف پیشبینی نشده از جمله تنظیم بازار آن هستیم. به طور قطع این روند مدنظر مسئولان و مدیرانی است که حوزه کاری آنها عرضه و تنظیم بازار برخی از کالاهای مهم را برعهده دارد ولی همچنان شاهد استقبال از روش بورس نیستیم.
وی درباره مقاومت برخی مدیران هم گفت: عمده مانع در این بخش به مسائل فرهنگی برمیگردد. در کشور ما افراد ترجیح میدهند دارایی خود را پنهان کنند در حالی که در بورس همه چیز شفاف میشود. خیلی وقتها عرضه و توزیع کالایی از طریق یک رابطه دوطرفه صورت میگیرد و ذینفعان آن از روشن شدن این رابطه می ترسند. بخشی ازمشکل هم به این برمیگردد که ساز و کار بورس علاوهبر شفافیت، اطلاعات طرفین به سایر نمادها مانند سازمان امور مالیاتی ارسال میشود که خوشایند برخی نیست. این درحالی است که روابط دوطرفه شاید تأمین کننده منافع اشخاص باشد ولی منافع بنگاههای اقتصادی را تأمین نمیکند. زمانی منافع بنگاه تأمین میشود که رقابتی وجود داشته باشد.
مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: با وجود این از طریق اطلاعرسانی و آموزش و ارائه برخی مشوقها به فعالان میتوان بتدریج این مقاومتها را شکست. درواقع ابزارهای جدیدی که در بورس کالا عرضه میشود به نوعی مشوقی برای فعالان اقتصادی محسوب میشود چرا که هر یک ویژگیهای خاص خود را دارد.
سلطانی نژاد درباره اینکه از نظر ابزارهای مالی که در بورس کالا عرضه میشود به نظر نمیرسد نسبت به سایر بورسهای کالایی کمبودی داشته باشیم؟ هم پاسخ داد: در بخش منطقهای هیچ کاستی وجود ندارد و حتی از بسیاری از بورسهای کالای کشورهای منطقه جلوتر هستیم. به غیر از بورس کالای ترکیه و بورس کالای دوبی، بورس کالایی بهبزرگی ایران در منطقه وجود ندارد اما در سطح جهانی تفاوت زیادی وجود دارد و بورسهای کالایی بسیار بزرگی وجود دارد که برای کالاهای مختلف و خاص ابزارهای خاصی هم عرضه میکنند. در سال گذشته ارزش معاملات بورس کالا از بورس اوراق بهادار تهران نیز بیشتر بوده است. درحالی که ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران ۶۳.۵ هزار میلیارد تومان بوده ارزش معاملات در بورس کالای ایران به ۸۱.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در برمیگیرد.
وی درباره بازار ارز هم اعلام کرد: از آنجا که عمده ارز کشور حاصل از فروش و صادرات است بخش اعظم آن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. هرچند در گذشته عمده ارز در دست بانک مرکزی بود ولی اکنون این قاعده تغییر کرده است. از سوی دیگر این ارزها که در اختیار بخش خصوصی است با نرخ آزاد خرید و فروش میشود بنابراین هماکنون یک بازار نقد ارزی قوی در کشور داریم. زمانی که بازار مشتقه ارزی بخواهد راهاندازی شود باید سیگنالهای قوی از بازار نقد دریافت کند که هماکنون این شرایط مهیاست. مهمترین عملکرد بازار مشتقه ارزی تضمین و تشویق سرمایهگذاری خارجی است. وقتی سرمایهگذاری خارجی وارد کشور میشود باید با استفاده از ابزارهای روز جهان ارز آن را در مقابل نوسانات احتمالی به نوعی بیمه کرد و این ابزار، بازار مشتقه ارزی است.