عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با اعلام پیشنهادی به بانک مرکزی جهت رسیدن نرخ سود به نرخ جهانی، از هزینه تامین مالی ۲۰ درصدی تولید هر خودرو در ایران خبر داد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی منش درباره دستورالعمل بانک مرکزی که در جهت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۱ شهریور اجرایی شده به ایبنا گفت: نرخ سود تسهیلات برای تولید در چین تا ۴ درصد، در اروپا و ژاپن یک درصد است اما این رقم در ایران ۱۸ درصد تعیین شده است.

وی با بیان اینکه هزینه تامین مالی تولید هر خودرو در ایران ۲۰ درصد است، توضیح داد: اگر یک خودرو ۲۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، ۴ میلیون تومان آن مربوط به هزینه‌های تامین مالی می‌شود که بسیار بالا است.

این فعال بخش خودرو نرخ سود بالای سپرده و تسهیلات را آفتی برای اقتصاد دانست و افزود:درحال حاضر هر فردی سرمایه داشته باشد، به جای کار و تولید ترجیح می‌دهد در بانک‌ها سپرده گذاری کند و از آنجایی که با این نرخ‌ها نمی‌توان کالای رقابتی تولید کرد، بسیاری از واحد‌ها توان بازپرداخت تسهیلات دریافتی را نخواهند داشت.
نجفی منش با استقبال از کاهش نرخ سود سپرده‌ها پیشنهاد داد بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر در فواصل یک تا 3 ماهه، نرخ سود را بازنگری کند تا نرخ‌های سپرده و تسهیلات به سطح جهانی کاهش یابد.
وی با انتقاد از رفتار برخی بانک‌ها در رقابت برای جذب سپرده‌های بیشتر با نرخ بالاتر قبل از ۱۱ شهریور گفت: رفتار این بانک‌ها باعث فاجعه در اقتصاد می‌شود، زیرا سرمایه‌ها باید به سمت کارهای مولد و تولیدی سوق داده شود.