نماد شرکت های بورسی اغلب توسط کمیته تعیین نماد شرکت بورس مشخص می شود اما آیا برای بازارهای خارجی نیز اوضاع به همین منوال است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، نماد و نمادسازی یکی از مراحل بسیار مهم برای شرکت ها محسوب می شود و پس از عرضه اولیه، شرکت را با نماد مخصوص می شناسند.

 

در حالی که انتخاب این نمادها گاهی می تواند برای شرکت ها، نامی مناسب را به جای بگذارد و گاهی هم اوضاع بر عکس خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، در بازارهای جهانی تصمیم برای انتخاب نمادها با بازار ما متفاوت است. شرکت ها برای ورود به بازارهای بورس، نمادهای خود را انتخاب می کنند در حالی که، نماد انتخاب شده باید با مقررات بازار هماهنگ باشد.

 

در نوامبر سال 2008 میلادی، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا با وضع قانونی در خصوص انتخاب نمادها، بورس نیویورک، NYSE Amex و NYSE Acra را موظف به رعایت این قوانین کرد.

 

امروزه، تمامی شرکت ها بر مبنای این قانون می توانند نمادهای خود را بین یک تا پنج حرف انتخاب کنند که البته پس از انتخاب نظارت مکفی بر این نمادها صورت می گیرد.

 

OCC یا همان Options Clearing Corporation سیستمی است که کمیسیون بورس اوراق بهادار برای انتخاب نماد تعبیه کرده است و از این طریق شرکت ها می توانند نماد خود را انتخاب کنند. فاز اول این سیستم در تاریخ یکم ماه می سال 2009 میلادی اجرایی شد و تمامی شرکت ها از آن پس، به عنوان تنها مرجع انتخاب نماد معاملاتی به این سیستم رجوع می کنند.

 

در این بین، بورس نیویورک و بورس MKT نیویورک و همچنین بازار Acra در نیویورک طرح انتخاب نمادهای چهار یا پنج حرفی را برای شرکت ها به صورت آزمایشی انجام دادند و در تاریخ 4 می همان سال با موفقیت آمیز بودن طرح مزبور، بورس نیویورک برای سه شرکت اقدام به گنجاندن نمادهای چهار حرفی کرد.

 

اما در این بین، نزدک روش متفاوتی پیش روی شرکت ها قرار داده است و وظیفه این کار را بر عهده یکی از شرکت های زیر مجموعه خود نهاد.

 

مراحل انتخاب نماد در بورس نزدک به این ترتیب موثر شد که شرکت ها برای ورود به بورس از شش ماه قبل به این شرکت مراجعه می کنند و با ارائه مدارکی موثق دال بر عرضه اولیه، نماد مورد نظر خود را برای شش ماه آتی رزور می کنند .

 

البته این نمادها باید دو شرط را مورد توجه قرار دهند یکی از این شرایط، انتخاب و چیدمان مناسب حروف در نماد است و اولویت دیگر تطابق  نماد با نام شرکت است.

 

اما در کل در تمام بورس های جهانی مهم این است که اگر شرکتی در یکی از بورس ها با نمادی خاص معامله می شود در بورس دیگر برای معامله موظف به انتخاب نمادی دیگر است.

 

در این بین سیاست شرکت ها برای انتخاب نماد باید با فکر پیش برود.

 

هر چه نماد مردمی تر و متداول تر باشد جستجوی آن در موتورهای جستجو با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود .

 

به طور مثال تصور کنید، شرکت کاترپیلار نماد CAT را در بورس نیویورک انتخاب کرده است هر گاه شخصی چه با نیت جستجوی برای پیدا کردن مطلبی در خصوص "گربه" و چه با نیت جستجو در خصوص نماد کاترپیلار به موتورهای جستجو مراجعه کند، نماد این شرکت را در نخستین صفحه موتور جستجو مشاهده می کند. یا به طور مصال شرکت Cedar Fair با نماد معاملاتی TOY با تعداد وسعیی جستجو مواجه می شود .

 

نکته جالب در این جاست که، گاهی شرکت ها برای انتخاب این نمادها مشاورانی زبده را برمی گزینند تا بتوانند نمادی با هجای مناسب و گیرایی مطلوب چه از لحاظ نوع کار شرکت و چه از لحاظ محبوبیت انتخاب کنند و این امر را یکی از مهم ترین تصمیم های شرکت برای عمومی شدن می دانند.