ساعت24-" تجربه در خصوص روسیه ثابت کرده است این کشور همواره پیروی نوعی سیاست در راستای استفاده ابزاری از ایران است و حتی با وجود ابراز تمایل به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پس از توافق هسته‌ای، نمی‌توان چنین ابراز تمایل‌هایی را باور کرد.

همچنین دیگر عضو اصلی این سازمان یعنی چین به دلیل مراودات گسترده تجاری با عربستان و آمریکا بعید است که بخواهد با پذیرش درخواست ایران به روابط خود با این کشورها لطمه‌ای وارد کند. هرچند به‌طور مستقیم مخالفتی در خصوص درخواست کشورمان نداشته است، اما اعمال قدرت آن را در این زمینه می‌توان به‌طور غیرمستقیم مشاهده کرد." آنچه دربالا خواندید بخشی خلاصه شده از یک بررسی انجام شده توسط کارشناسان موسسه تحقیقات تدبیر اقتصادی است. این موسسه که نگاه امنیتی به اقتصاد درکانون توجه و پژوهایش قرادارد د رتازه ترین شماره ماهنامه امنیت اقتصادی با عنوان راهبردهای همکاری ایران با سازمان همکاری شانگهای به موضوع با اهمیت یادشده اشاره کرده است . در این پژوهش می خوانیم :
سازمان همکاری شانگهای به دلیل حضور برخی از اعضای شورای امنیت مانند چین و روسیه و بعضی از کشورهای همسایه واقع در آسیای میانه می‌تواند از جذابیت بالایی برای ایران برخوردار باشد، اما با وجود تلاش‌های انجام گرفته از سوی مقام‌های کشورمان، بیش از یک دهه است که درخواست عضویت ایران با بلاتکلیفی مواجه شده است.
تحلیل مسأله
بررسی ساختار اقتصادی اعضای سازمان همکاری شانگهای نشان می‌دهد که تفاوت‌های اساسی بین اقتصاد اعضای این سازمان وجود دارد، به‌خصوص بین چین با دیگر اعضا که به‌عنوان قوی‌ترین اقتصاد سازمان همکاری شانگهای شناخته می‌شود. بررسی ساختار سیاسی و تصمیم‌گیری نیز نشان می‌دهد که با وجود عضویت هشت کشور در سازمان همکاری شانگهای، تصمیم‌گیری در این سازمان تنها برعهده دو عضو این سازمان، یعنی چین و روسیه است و این دو کشورند که تعیین‌کننده تصمیمات در این سازمان (حتی در خصوص اینکه چه کشورهایی عضو آن باشند)، هستند.
راهکارهای پیشنهادی
راهکارهای زیر برای افزایش امنیت اقتصادی کشور در راستای دیپلماسی اقتصادی در سطح منطقه‌ و جهان پیشنهاد می‌شود:
معطوف کردن تلاش‌های دیپلماتیک برای عضویت در بریکس به‌جای سازمان همکاری شانگهای: اگر هدف تأمین منافع اقتصادی است، بهتر است مقام‌های کشور تمام تلاش دیپلماتیک خود را به عضویت در سازمان‌هایی که در سطح جهانی با عنوان اقتصادی شناخته شده‌اند، معطوف کنند، به‌خصوص که سه عضو از سازمان همکاری شانگهای، یعنی چین، ‌روسیه و هند از اعضای بریکس هستند. در این ‌صورت، نه‌تنها امنیت اقتصادی کشور تأمین خواهد شد، بلکه منافع سیاسی نیز دچار مشکل نخواهد شد.
افزایش تعامل با تمام کشورها، به‌خصوص کشورهای اروپایی: بهبود روابط کشورمان با کشورهای موثر بر معادلات جهانی، به‌خصوص کشورهای اروپایی، نه‌تنها دربردارنده منافع اقتصادی مانند ورود فناوری روز به داخل است، بلکه به‌طور حتم، بر تعامل کشورمان با کشورهای ثالث مانند چین اثرگذار خواهد بود.
تداوم همکاری با اعضای سازمان همکاری شانگهای: افزایش روابط راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مانند روسیه، چین، هند و... می‌تواند ضمن تقویت اقتصاد، قدرت منطقه‌ای کشور را افزایش دهد. در این روش، با توجه به مشخصات هر یک از کشورها می‌توان برای توسعه روابط از شیوه‌های مختلف استفاده کرد.
به گزارش ساعت 24 رفتارع و گفتار رهبران روسیه در همه سالهای حکومت پوتین براین کشور در مناسبات با ایران رفتاری غیر اعتماد ساز بوده و هست و شمار فزاینده ای از پژوهشگران و فعالان اقتصادی و فعالان سیاسی نسبت به اینکه روسیه و حتی چین ،در نقطه عطف سیاست خارجی خود  ایران را به آمریکا ترجیح دهند تردید دارند. برخی از کسانی که اندکی بدبین ترند حتی معتقدند ممکن است روزی روسیه ایران را قربانی کند.