سنگ آهنی روی هوا یا روی آب؟
جلسه سنگآهنیها با دولت به نتیجه نرسید/ معطلی ۱۰ کشتی روی آب
خبرگزاری
تسنیم:در حالی جلسه عصر روز گذشته صادرکنندگان سنگ آهن با مسئولان دولتی
در مورد تعرفه صادرات سنگ آهن بدون نتیجه به پایان رسید که در حال حاضر بیش
از ۱۰ کشتی روی آب منتظر تعیین تکلیف این مساله است.
نسخه قابل چاپ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن و مسئولان سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک عصر دیروز گرد هم آمدند تا در مورد اختلاف نظرهایی که بر سر عوارض صادرات سنگ آهن طی روزهای اخیر بوجود آمده است، به نقطه مشترکی برسند اما بنا بر اخباری که از این جلسه به گوش می رسد اختلاف نظر ها همچنان باقی است و رایزنی ها ادامه دارد.
کیوان جعفری طهرانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: بنا بر آنچه در کتاب تعرفه های سال 92 آمده است، عوارض صادراتی ردیف تعرفه گمرکی سنگ آهن فشرده( گندوله) 30 درصد و تعرفه گمرکی سنگ آهن غیر فشرده که شامل سنگ آهن کنستانتره می شود 40 درصد تعیین شده است. حال گمرک ردیف تعرفه سنگ آهن غیر فشرده یعنی کنسانتره را برای سنگ آهن دانه بندی مگنتیت و هماتیت نیز لحاظ و عنوان می کند که آن نیز شامل عوارض صادراتی 40 درصدی می باشد.
وی گفت: از آنجایی که تا به حال عوارضی برای صادرات سنگ آهن دانه بندی شده تعیین نشده بود، حساسیتی نیز در مورد ضرورت تفکیک ردیف تعرفه گمرکی این دو محصول (کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی) وجود نداشت.
وی ادامه داد: اما امسال مانند سال گذشته برای سنگ آهن کنسانتره تعرفه گمرکی 40 درصدی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که ردیف تعرفه سنگ آهن دانه بندی شده و کنستانتره یکی است، مسئولان گمرک این تعرفه 40 درصدی را به سنگ آهن دانه بندی شده نیز تعمیم داده اند.
جعفری طهرانی با اشاره به سابقه این اختلاف نظر گفت: اواخر سال 89 نیز چنین سوءبرداشتی اتفاق افتاده بود که پس از رایزنی های لازم برطرف شد اما با وجود پیگیری های انجمن سنگ آهن از سال گذشته تا کنون موفق به تفکیک ردیف تعرفه گمرکی این دو نوع سنگ آهن نشدیم و دوباره امسال این موضوع دردسر ساز شده و صادرکنندگان را دچار چالش کرده است.
وی ادامه داد: رایزنی ها برای شفاف سازی مسئله از سوی انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد چرا که در حال حاضر بیش از 10 کشتی که هر روز نیز به تعداد آنها افزوده می شود، دارای محموله های صادراتی سنگ آهن دانه بندی مگنتیت و هماتیت در بنادر عباس (اسکله شهید رجایی و اسکله فولاد) منتظر حل مشکل و حرکت هستند و هر روز تأخیر آنها نه تنها ضررهای فراوانی برای صادرکنندگان به دنبال داشته بلکه وجهه تجارت بین الملی ایران را خدشه دار می کند.
نسخه قابل چاپ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن و مسئولان سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک عصر دیروز گرد هم آمدند تا در مورد اختلاف نظرهایی که بر سر عوارض صادرات سنگ آهن طی روزهای اخیر بوجود آمده است، به نقطه مشترکی برسند اما بنا بر اخباری که از این جلسه به گوش می رسد اختلاف نظر ها همچنان باقی است و رایزنی ها ادامه دارد.
کیوان جعفری طهرانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: بنا بر آنچه در کتاب تعرفه های سال 92 آمده است، عوارض صادراتی ردیف تعرفه گمرکی سنگ آهن فشرده( گندوله) 30 درصد و تعرفه گمرکی سنگ آهن غیر فشرده که شامل سنگ آهن کنستانتره می شود 40 درصد تعیین شده است. حال گمرک ردیف تعرفه سنگ آهن غیر فشرده یعنی کنسانتره را برای سنگ آهن دانه بندی مگنتیت و هماتیت نیز لحاظ و عنوان می کند که آن نیز شامل عوارض صادراتی 40 درصدی می باشد.
وی گفت: از آنجایی که تا به حال عوارضی برای صادرات سنگ آهن دانه بندی شده تعیین نشده بود، حساسیتی نیز در مورد ضرورت تفکیک ردیف تعرفه گمرکی این دو محصول (کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی) وجود نداشت.
وی ادامه داد: اما امسال مانند سال گذشته برای سنگ آهن کنسانتره تعرفه گمرکی 40 درصدی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که ردیف تعرفه سنگ آهن دانه بندی شده و کنستانتره یکی است، مسئولان گمرک این تعرفه 40 درصدی را به سنگ آهن دانه بندی شده نیز تعمیم داده اند.
جعفری طهرانی با اشاره به سابقه این اختلاف نظر گفت: اواخر سال 89 نیز چنین سوءبرداشتی اتفاق افتاده بود که پس از رایزنی های لازم برطرف شد اما با وجود پیگیری های انجمن سنگ آهن از سال گذشته تا کنون موفق به تفکیک ردیف تعرفه گمرکی این دو نوع سنگ آهن نشدیم و دوباره امسال این موضوع دردسر ساز شده و صادرکنندگان را دچار چالش کرده است.
وی ادامه داد: رایزنی ها برای شفاف سازی مسئله از سوی انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد چرا که در حال حاضر بیش از 10 کشتی که هر روز نیز به تعداد آنها افزوده می شود، دارای محموله های صادراتی سنگ آهن دانه بندی مگنتیت و هماتیت در بنادر عباس (اسکله شهید رجایی و اسکله فولاد) منتظر حل مشکل و حرکت هستند و هر روز تأخیر آنها نه تنها ضررهای فراوانی برای صادرکنندگان به دنبال داشته بلکه وجهه تجارت بین الملی ایران را خدشه دار می کند.
+ نوشته شده در دوشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۲۳ ساعت 19:12 توسط تیم راهبریEPSNEWS
|