پاسخ سایپا به شبهات پیش فروش ۵۰ هزار خودرو با یک ۱.۸ میلیون متقاضی
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قرئی معاون مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات سایپا در پاسخ به شائبه های پیش فروش 50 هزار خودرو و بسته شدن سایت پیش از شروع ثبت نام، گفت:ساعت باز و بسته شدن سایت براساس ساعت رسمی سایت time.ir بود و ممکن است دلیل اینکه برخی گمان کردند سایت پیش از شروع ثبت نام بسته شده عدم هماهنگی مشتریان با این ساعت بوده است. البته در سایت سایپا پیش از شروع ثبت نام هم اعلام شده بود که کاربران ساعت خود را با این سایت هماهنگ کنند.
وی اعلام ادامه روند ثبت نام بعد از پایان آن را رد کرد و افزود: ساعت 13:45 روز پنجشنبه رسما اعلام شد ثبت نام تمام شده و هیچ تناقضی بین ساعت اعلام اتمام موجودی و تمام شدن ثبت نام وجود نداشته است. همه خریداران هم افراد حقیقی هستند و سایپا آماده در اختیار گذاشتن اطلاعات این افراد به نهادهای نظارتی است.
یک میلیون و 888 هزار متقاضی برای 50 هزار خودرو
این مقام مسئول نارضایتی برخی متقاضیان را طبیعی دانست و گفت: یک میلیون و 888 هزار متقاضی بودندکه تنها 50 هزار خودرو قابل پیش فروش بود. بنابراین یک میلیون و 838 هزار نفر موفق به ثبت نام نشده اند که کاملا طبیعی است.
قرئی ضمن رد ادعای ناعادلانه بودن ثبت نام و خالی ماندن دست مشتریان واقعی گفت: ثبت نام کاملا اینترنتی بوده و هیچ دخل و تصرفی در آن نشد. به محض شروع ثبت نام برای شفافسازی بیشتر از خبرنگاران مختلف هم دعوت شد تا از این روند خبر تهیه کنند.
وی افزود: علاوه بر سیستم های نظارتی سایپا، سازمان بازرسی کل هم نظارت داشت. در این میان همیشه فرآیند مدیریتی ثبت نام داخل سایت سایپا بود و رصد و پشتیبانی توسط شرکت انجام میشد اما این ثبت نام به منظور ارائه خدمات بهتر و همچنین شفافیت بیشتر در شرکت مگ فا انجام شد.
تایید و رد صلاحیت هوشمند
وی درباره بیان جزئیات ثبت نام هم گفت: 29 درصد از ثبت نام کنندگان از استان های تهران و البرز به صورت مشترک، 9درصد از استان خراسان، 8درصد از استان اصفهان، 7درصد استان فارس و بقیه هم از سایر استان ها ثبت نام کرده اند.
معاون مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات سایپا ادام داد: سال گذشته تولید ایران خودرو و سایپا حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه بود و درخواست برای همین پیش فروش از کل تولیدات یک سال دو شرکت بزرگ هم بیشتر بود.
قرئی با اشاره به اینکه خودروها توسط مشتریان واجد شرایط خریداری شده، توضیح داد: تایید یا رد صلاحیت افراد برای پیشفروش این خودروها به صورت هوشمند مورد بررسی قرار میگرفت و برای مثال اگر کدملی فردی تا 18ماه گذشته برای خرید محصولات سایپا ثبت شده بود سیستم اجازه ادامه ثبت نام به او نمیداد. همچنین شرایط سنی و کدملی مشترک هم به همین صورت عمل میکرد.
وی ادامه داد: با این حال بعد از پایان ثبت نام برای دقت بیشتر به صورت دستی هم این شرایط دوباره بررسی شد تا اگر سیستم در موارد نادری اجازه ثبت نام داده باشد ثبت نام انجام شده لغو و خطای سیستمی اصلاح شود.