بابا میلیاردر شد
ناروآتسو بابا، 35 ساله و خالق بازی های تلفن همراه به جمع میلیاردرها پیوست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، شرکت Colopl به مدیریت ناروآتسو بابا، هم اکنون یکی از به نام ترین تولیدکننده سرگرمی های تلفن همراه در ژاپن است که پس از عرضه اولیه ای موفق در ماه دسامبر، توانست به فروش مناسبی دست یابد.
بر اساس این گزارش، فروش موفق بازی های "زامبی های فاجعه انگیز" و "ماجراهای خرس کوما" که هم اکنون یکی از پرطرفدارترین بازری تلفن همراه در میان جواع ژاپنی است، وی را در رده میلیاردرها نشاند.
در حالی که، ناروآتسو بابا دارای 69 درصد از سهام این شرکت به ارزش 2.2 میلیارد دلار است هم اکنون یکی از جوان ترین میلیونرهای دنیا محسوب می شود.
این در حالی است که، قیمت سهام این شرکت در بازار ژاپن و در شاخص جزدک(نزدک ژاپن) معامله می شود و از ابتدای سال 2013 میلادی تا کنون به رشد 86 درصدی دست یافته و بدین ترتیب نام سومین شرکت بزرگ دنیا را به یدک کشیده است.
با این اوصاف، بابا، اکنون هم رتبه "تایزو سان"، مدیرعامل شرکت سرگرمی های GungHo است .
تاکاشی اوکا،تحلیل گر شرکت سرمایه گذاری TIW در این خصوص اظهار داشت: حباب موجود در بازار سهام شرکت های سرگرمی به وجود آمده و به نظر می رسد بابا باید به توسعه بیشتر بازی های سرگرمی مبادرت کند تا از این بازار حبابی بیرون بیاید و رشد مناسبی را نصیب سهامداران کند.
هزینه بازاریابی برای بازیهای موبایل برخلاف سالهای گذشته بهطور فزایندهای در حال افزایش است. براساس گزارش تازه والاستریت ژورنال ظاهراً رویه بازار در حال تغییر است و بازیسازان این سکو که قبلاً میتوانستند به کمک اینترنت و شیوههای تبلیغاتی کمهزینه بازیهای خود را به فروش برسانند اکنون باید راهکارهای پرهزینهتر و حرفهایتری را بهکار بگیرند.
این موضوع البته چندان بعید نبود زیرا با افزایش روزافزون تجهیزات موبایل و ایجاد فروشگاههای آنلاین و به دنبال آن سرازیر شدن میلیونها عنوان بازی و نرمافزار به آنها رقابت در این عرصه سختتر شده است.
برای مثال، وقتی شرکت بریتانیایی ZeptoLab بازی «طناب را ببر» یا Cut the Rope خود را در سال 2010 منتشر کرد برای بازاریابی آن تقریباً متحمل هیچ هزینهای نشد و این بازی در سراسر جهان به موفقیت زیادی دست یافت. همین شرکت بهتازگی قسمت دیگری از آن بازی موسوم به «طناب را ببر: سفر زمان» یا Cut the Rope: Time Travel را منتشر و اما اینبار حدود یک میلیون دلار برای تبلیغات آن هزینه کرده است.
بدین ترتیب، بازی فوق در روز 18 آوریل منتشر شد و طی همان روزهای نخست در صدر فهرست بازیهای پولی آیفون در App Store قرار گرفت.
بازیسازان دیگری هستند که حتی هزینههای بیشتری را صرف بازاریابی کردهاند. برآوردهای شرکت Velti که کار آن تبلیغ روی سکوهای موبایل است نشان میدهد شرکتهای صاحبنام برای بازاریابی بازیهای جدیدشان بهطور معمول حدود 5 میلیون دلار هزینه میکنند در حالیکه در سال 2009 این مبلغ 500 هزار دلار بود.
وقتی شرکت ژاپنی GungHo Online Entertainment میخواست بازی جدید خود Puzzles & Dragons را در ژاپن منتشر کند از شیوهای بسیار غیرمرسوم در تبلیغ بازیهای موبایل استفاده کرد یعنی: ساخت و پخش یک آگهی تلویزیونی! با اینحال هنوز برخی از بازیسازان با تکیه بر کیفیت خوب محصولشان امیدوارند بازیهایشان در نمودار فروشگاههای آنلاین پلههای فوقانی را از آن خود کنند.
جک کنت، از تحلیلگران مؤسسه پژوهشی IHS با بیان این مطلب میافزاید، هرچند شروع و عرضه موفق برای یک بازی اهمیت دارد و میتواند کاربران زیادی را در همان آغاز جذب خود کند اما برای تداوم موفقیت کافی نیست