مشخصات زیرمجموعه مهم و آماده عرضه "فارس" / افزایش سرمایه و تقسیم سود پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس درج و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پتروشیمی نوری با نماد "نوری" به عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت در بازار دوم معاملات بورس از 13 آبان ماه در گروه تولید مواد شیمیایی پایه و زیرگروه تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود درج شده تا پس از معرفی مدیران در صف عرضه اولیه 10 درصدی(7.6 درصد هلدینگ خلیج فارس، 1.7 درصد تاپیکو و 0.64 درصد سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) بایستد.
طبق بررسی های بورس پرس،این شرکت در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۷۷ در تهران و در تاریخ ۱۸ دی سال ۸۶ در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کنگان به ثبت رسید. نام شرکت بر اساس مصوبه مجمع فوق العاده در ۸ دی ماه سال ۸۷ به پتروشیمی نوری تغییر یافت.عملیات اجرایی "نوری" در آذر سال 79 آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال 85 راه اندازی شد.سرمایه شرکت از بدو تاسیس ۵۰۰ هزار تومان بوده که طی ۳ مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران به ۳۰۰ میلیارد تومان کنونی رسیده است.
"نوری" به منظور اجرای پروژه شیرین سازی برش سنگین افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد از محل سود انباشته را پیشبینی کرده که با انجام ان که در مرحله گزارش حسابرس است، سرمایه به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
موضوع فعالیت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، سرمایه گذاری در احداث، راه اندازی، بهره برداری کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و غیره به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی، فرآورده های فرعی ،مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و غیره و انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، فنی و مهندسی و بازرگانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است. فعالیت اصلی شرکت سال های اخیر تولید محصولات پتروشیمی بوده است.
موقعیت جغرافیایی
پتروشیمی نوری در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع در بندر عسلویه به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر در حاشیه شمالی خلیج فارس قرار دارد.سهولت دسترسی به خوراک سوخت و سرویسهای جانبی، استفاده از امکانات جاده ای جدید و شبکه حمل و نقل دریایی، استفاده از قوانین مناطق آزاد تجاری، وجود فرودگاه بین المللی خلیج فارس و از همه مهمتر ایجاد ارزش افزوده در استفاده از مایعات گازی از مهم ترین خصوصیاتی است که انتخاب این قطعه را توجیه می کند.
آخرین ترکیب سهامداران شرکت
پتروشیمی نوری دارای پروانه بهرهبرداری برای تولید محصولات گاز مایع شده ،برش پنتان، رافینیت، آروماتیک سنگین ،هیدروکربن های سبک و سنگین، نفتای سبک، بنزن، پارازایلین و اورتوزایلین است که این مجوز از تاریخ ۱۱ اسفند سال ۸۶ برای ۳ شیفت و به منظور استفاده از مزایای قانونی اعطا شده است.ظرفیت سالانه محصول نفتای سبک با توجه به بازار فروش محصول و تبدیل محصول میانی و نهایی تا میزان ۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.
خلاصه عوامل ریسک
1. ریسک نوسانات نرخ ارز: هر نوع تغییرات در نرخ ارز مستقیماً در مبلغ درآمد فروش محصولات صادراتی اثرگذار خواهد بود. با توجه به تغییرات نرخ ارز در سال ۹۷ افزایش درآمد فروش شرکت و افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز به دلیل افزایش نرخ خرید مواد اولیه باعث تغییر حاشیه سود می شود. در ضمن شرکت بدهیهای ارزی را تسویه کرده و ریسکی از این بابت متوجه شرکت نیست.
2. ریسک قیمت نهادههای تولید: به منظور اطمینان از ثبات نرخ مواد اولیه نسبت به انعقاد قرارداد با تامین کنندگان ذیربط از زیر مجموعه های وزارت نفت اقدام شده است، افزایش هزینه مواد اولیه می تواند باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش سودآوری شود.
3. ریسک کاهش قیمت محصول: کاهش نرخ های جهانی محصولات تولیدی مستقیماً بر سودآوری تأثیرگذار خواهد بود، به منظور اطمینان از حفظ حاشیه سود مناسب، فروش های صادراتی بر اساس گزارشات نشریات معتبر بین المللی انجام می پذیرد. همچنین قیمتگذاری فروش داخلی بر اساس بورس انرژی صورت می پذیرد.
4. ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی: هرگونه تغییرات احتمالی بین المللی در ارتباط با حمل محصولات با تغییر مقررات دولتی و سایر موارد غیر قابل پیش بینی بر تولید و صادرات بر سودآوری شرکت تاثیر مستقیم خواهد داشت. با توجه به سیاست گذاری کلان دولتی اتخاذ اقدامات مربوط به مواجهه تهدیدات بین المللی همسو با این سیاست ها تنظیم و اقدام میشود.
5. ریسک تجاری: با توجه به توان تولید در داخل و خارج و بازار جهانی مصرف، ریسک تجاری قابل ملاحظه وجود ندارد اما تنوع بخشی به مشتریان و ورود به بازارهای جدید در دستور کار قرار گرفته است.
6. ریسک تحریم: در صورتی که اعمال تحریمهای پیشبینی شده علیه ایران در زمان مقرر صورت گیرد ،ریسک تامین دشوارتر و پرهزینه تر قطعات و برخی کاتالیست ها می تواند در سودآوری موثر باشد. برای اجتناب از این مشکلات در کوتاه مدت شرکت از فرصت های موجود برای خرید و ذخیره تا حداقل ۵ سال اقدام کرده است. همچنین با تشکیل کمیته خودکفایی در سال های گذشته اقدام به بومیسازی کاتالیست های مورد نیاز کرده اما در هر صورت عدم امکان به روز رسانی تجهیزات در طولانی مدت می تواند بر میزان و کیفیت محصولات تولیدی در آینده اثرگذار باشد. با توجه به حجم بالای میعانات تولیدی در صورت بروز مشکل در حمل محصولات، شرکت دارای مازاد محصول تولیدی خواهد بود.
7. ریسک مرتبط با اطلاعات آتی: با توجه به شرایط ارزی و عدم امکان پیش بینی دقیق نرخ ارز در سنوات آتی امکان پیش بینی شرایط مالی شرکت در سال های آتی با اطمینان معقول وجود ندارد. افزایش نرخ ارز در نرخ تسعیر فروش و بهای تمام شده منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت خواهد شد.
معرفی صنعت
محصول پارازایلین مهم ترین و با ارزش ترین محصول مجتمع های آروماتیکی است و مبنای مقایسه و تعیین جایگاه آنها در صنعت میزان تولید این محصول است. از آنجا که یکی از اهداف بنیادی شرکت به دست آوردن سهم بیشتری از بازار مواد آروماتیکی جهان بود، مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال پارازایلین، یکی از بزرگترین مجتمع های تولید مواد آروماتیک در جهان است.
در این خصوص میتوان به شرکتهای سانگ یانگ کره جنوبی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تومان در سال و شرکت تولید مواد آروماتیک کویت(KARo) با ظرفیت تولید ۸۲۰ هزار تن در سال از این محصول اشاره کرد. همچنین این پروژه از نظر زمان ساخت چهارمین طرح تولید مواد آروماتیک در ایران است که به همین علت عنوان طرح آروماتیک چهارم به آن اطلاق میشود اما از نظر ظرفیت تولید پارازایلین در ایران در رتبه اول قرار دارد.
در حال حاضر ۴ شرکت پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی نوری تولید کنندگان عمده محصولات آروماتیک در ایران هستند. دانش فنی تولید محصولات این مجتمع یکی از آخرین و پیشرفته ترین فناوری های جهان در سال ۲۰۰۶ است که از طریق شرکتهای Toray ژاپن،Axens فرانسه و Corop Unde آلمان خریداری شده است.
ظرفیت کنونی پارازایلین در خاورمیانه ۴.۴ میلیون تن است. صادرات این محصول بخش عمده ظرفیت فعلی را در بر می گیرد. عامل اصلی که موجبات سهم بالای فروش به صورت صادرات این محصول را رقم میزند عبارتند از میزان مصرف منطقهای محدود و غلبه هزینه پایین نفت خام در میان نفتای سنگین و گاز طبیعی به عنوان خوراک مورد استفاده در منطقه تقاضای داخلی پارازایلین در خاورمیانه برای ۸۰۰ هزار تن پارازایلین محاسبه شده است.
پوشش این مقدار تقاضا به منظور تامین نیاز به تولید PTA و DTM در ایران، عربستان سعودی و ترکیه شناسایی شده است. اگرچه این مشتقات طرح های پایین دستی دارای ضریب عملکرد بالایی طی سالهای اخیر نبودهاند و دلیل این امر محدودیتهایی در فناوری و یا هزینه بوده است. بازار PTA در خاورمیانه با افزایش واردات توسط چین، فشار تولید PTA توسط کره جنوبی، اروپا و هند با رقابت بیشتری همراه خواهد بود.
ظرفیت پارازایلین در تعدادی از کشورهای خاورمیانه شناسایی شده که تعدادی از آنها دارای مصرف داخلی نیستند. کشورهای اصلی تولید کننده شامل ایران، عربستان، کویت و عمان هستند. تولیداتی که در ایران ،عربستان و ترکیه انجام می گیرد محصولات پایین دستی PTA و DMT را نیز در بر خواهد داشت.
فرصت ها و تهدیدها
از فرصت های شرکت می توان به آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی، امکان عرضه ارز دریافتی در بازار ثانویه ارز، وجود منابع تأمین خوراک و انرژی با تخفیفات در نظر گرفته شده در صنعت و دورنمای مثبت ترسیم شده در تعاملات بین المللی و از تهدیدهای پیش رو، حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، قیمت و کیفیت خوراک، هزینه سرویس های جانبی، تحریم های بین المللی، روش های قیمت گذاری دستوری برای عرضه داخلی محصولات، نوسانات نرخ ارز، رقابت در عرصه بین المللی و شرایط دشوار زندگی در منطقه اشاره کرد.
نقاط قوت و ضعف
از نقاط قوت نیز به استقرار سیستم های نوین مدیریتی ،وجود کارگاه ها و تجهیزات مناسب، وجود ظرفیت بالای تولید، گرایش بالای مشارکت در کارکنان، تجربه و دانش در راه اندازی و نگهداری واحد ،عزم مدیریت برای تحولات و تغییرات، ارتباط شرکت با کانال های فروش، داشتن اسکله بارگیری اختصاصی و بازو برای هر محصول ،دریافت پیوسته خوراک از طریق خط لوله و از نقاط ضعف به مصرف بالای کاتالیست در ناحیه راکتورها ،مصرف بالای انرژی، عدم امکان استفاده از ظرفیت اسمی، عدم بکارگیری مدیریت ریسک در حوزه تجاری مالی، عدم پاسخگویی ساختار سازمانی با نیازهای فعلی، عدم تعیین تکلیف بدهیهای معوقه، زیانده بودن محصول، ضعف کار گروهی، ضعف در به کارگیری مهارت های اصول علمی مدیریت و مواجهه با مواد شیمیایی با سمیت بالا نام برد.
ویژگی های برجسته
از ویژگیهای برجسته این مجتمع نیز به ویژگی محصولات و فروش، نصب سامانه VRU برای جمع آوری بخارات هنگام بارگیری کشتی ها با هزینه ای بالغ بر ۵.۸ میلیارد تومان، سیستم پیش تصفیه پساب صنعتی با هزینه ای بالغ بر ۴.۹ میلیارد تومان ،وجود پوند ۲۸۰۰ متر مکعبی جهت نگهداری پساب تولیدی در مواقع اضطراری و یا بروز اشکال در تصفیهخانه شرکت مبین، قرار گرفتن آب خنک کننده در یک لوپ بسته و کاملا ایزوله از محیط و عدم ارتباط با دریا، نصب سیستم پروینگ جهت کنترل دقیق میزان دریافت خوراک، نصب و راه اندازی سامانه پایش آنلاین پارامترهای آلاینده هوا و پساب، کنترل عملیاتی کلیه واحدها از طریق سیستم پیشرفته کنترلی، بسته بودن کلیه سیستم های تولیدی و بازیافت تمامی ضایعات، پیش بینی محل نمونه گیری در دودکش تمامی کوره ها جهت پایش توسط آنالیزور پرتابل و تجمع عمده نیروی انسانی در بالا دست واحدهای فرآیندها است.
انواع محصولات
محصولات آروماتیک که شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند و جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقهبندی میشوند عموماً در صنایع پاییندستی مورد مصرف قرار می گیرند که می توان به تولید در سموم دفع آفات، صنایع رنگسازی، رزین ها ،باتریهای یکبار مصرف، تهیه نایلون، ترکیبات دارویی، تهیه اتیل بنزن و فنل، مواد شوینده و تولید پلی استر ها ،الیاف مصنوعی و حلال های صنعتی اشاره کرد.همچنین محصولات فرعی مجتمع نیز به عنوان یکی از مهمترین خوراک های واحدهای الفین و قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی هایی و سوخت هستند.
تامین کنندگان خوراک
خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی نوری از میعانات پالایشگاه های گاز پارس جنوبی و بنزین پیرولیز شرکت پتروشیمی جم تامین می شود. قراردادهای تامین خوراک از پارس جنوبی به صورت سالانه تمدید می شود.تامین سرویس های جانبی مورد نیاز شرکت های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی نظیر برق، آب شیرین، آب صنعتی، آب خنک کننده، لوله ها و خطوط ارتباطی بین مجتمع ها و تسویه پساب تماما بر عهده شرکت پتروشیمی مبین است.
مشتریان عمده
طبق قرارداد موجود بین شرکت پتروشیمی نوری و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تمام فروش ها و فعالیت های بازرگانی و بازاریابی از طریق هلدینگ انجام می شود. این شرکت موظف است با ایجاد فرآیندهای ارتباطی مناسب با مشتریان پتروشیمی نوری محصولات و خدمات آن را به نحو شایسته به آنها ارائه کند.
بر اساس برنامهریزی انجام شده امور بین الملل نفت نیز در مراحل بعدی به عنوان یکی از فروشندگان، شناسایی و نسبت به فروش محصولات مجتمع اقدام میکند. تصفیه فروش های انجام شده بسته به قرارداد بین شرکت نوری و خریدار ۴۵ روزه یا دو ماه است و مبالغ پرداخت شده به صورت هفتگی توسط هلدینگ ظرف هفت روز کاری به "نوری" پرداخت می شود.
مشتریان داخلی و خارجی محصولات شرکت پتروشیمی نوری شامل مجتمع های پتروشیمی داخلی، صنایع استراتژیک داخلی، تولید کنندگان داخلی محصولات صنایع پایین دستی، تولیدکنندگان بزرگ پایین دستی خارجی و توزیع کنندگان عمده بین المللی و خوشنام هستند.
3 روش عرضه محصولات پتروشیمی نوری به بازار
1. فروش صادراتی که عمدتا به کشورهای چین، کره جنوبی، هند، پاکستان، امارات، سنگاپور، تایوان و تایلند است.
2. فروش داخلی که از طریق عرضه در بورس کالا صورت می گیرد.
3. فروش بین مجتمعی که مشتریان عمده آن پتروشیمی جم ،پتروشیمی پارس و پتروشیمی تندگویان هستند.
با توجه به انعطاف پذیری شرکت تنوع ترکیب محصولات و تغییر در نوع مشتریان، در سنوات گذشته که با تحریم روبرو بوده ایم میزان فروش شرکت در محدوده مناسب قرار داشته است.بنابراین پیش بینی می شود در شرایط تحریمی پیش رو نیز شرکت توانایی فروش محصولات را خواهد داشت.
نحوه قیمت گذاری محصولات
نرخ فروش محصولات به مشتریان در داخل بر اساس نرخهای مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات در خارج به نرخ بازارهای جهانی تعیین میشود. مبنای قیمت فروش داخلی بر اساس نرخ های معاملات روز بورس کالا توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی و محصولات مبادلاتی فیمابین مجتمع ها بر اساس قیمت ماهانه شرکت بازرگانی پتروشیمی و فروش به پالایش و پخش بر اساس نرخ های مندرج در نشریه بین المللی پلت صورت می گیرد.
فروش محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی و هلدینگ بر اساس اختصاص استخراج میانگین قیمت محصولات از نشریه بین المللی پلت در محدوده زمان بارگیری و حمل تعیین می شود. همچنین فرآیند قیمتگذاری نیز در چارچوب آیین نامه های کمیسیون معاملات و کف قیمت هلدینگ خلیج فارس است. ارز حاصل از فروش صادراتی در بازار ثانویه ارز در زمان انجام معامله به ریال تسعیر می شود.بیش از ۶۰ درصد از فروش شرکت به صورت صادراتی انجام می شود.
ترکیب بهای تمام شده محصولات طی سالیان گذشته
بهای تمام شده کالای فروش رفته در سال ۹۶ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته که علت افزایش آن عمدتا به خاطر افزایش قیمت خوراک و نرخ ارز مورد استفاده در تبدیل آن نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.حدود ۹۴ درصد از بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی است و سهم دستمزد مستقیم و سربار 6 درصد از کل بهای تمام شده است که تغییرات هزینه های مربوطه سهم بسیار کمی در افزایش کل بهای تمام شده طی سال ۹۶ را داراست.
نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت تا پایان سال ۹۶ نرخ مرجع بانک مرکزی بوده است. همچنین در سال ۹۷ از تاریخ ۲۱ فروردین تا تاریخ ۱۶ مرداد نرخ تسعیر ارز ۴۲۰۰ تومان، از تاریخ ۱۶ مرداد تا یک مهر ماه نرخ ارز سامانه نیما و از ابتدای مهر ماه نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملات ارز در سامانه نیما است.
سهم شرکت از عرضه و تقاضای کل بازار محصولات
پتروشیمی نوری با توجه به سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از وزنههای مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در این هلدینگ است.
وضعیت رقبا و جایگاه شرکت
هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان مادر شرکت پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین هلدینگ های پتروشیمی در خاورمیانه است که در سال ۹۶ تولیدی برابر با ۸۶ درصد ظرفیت اسمی را داشته و اکثر تولیدات آن متکی بر خوراک خوراک مایع و گاز است. این شرکت دومین شرکت در خاورمیانه از جهت تولید و اولین شرکت ایرانی در تولید محسوب می شود.
قراردادهای مهم
قراردادها با شرکت پتروشیمی جم به صورت ۵ ساله منعقد می شود. فرایند تمدید قرارداد های به پایان رسیده در حال انجام است.پرداخت ها به صورت علیالحساب و هفتگی انجام می شود و پس از نهایی شدن مبلغ و ارسال صورتحساب در حداکثر ۴۵ روز تسویه حساب نهایی انجام می شود.
صورت سود و زیان از سال ۹۴ تا نیمه اول سال ۹۷
مجموعه درآمد عملیاتی شرکت برای سال ۹۶ برابر مبلغ ۹.۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل علی رغم کاهش مقدار فروش افزایش 17.5 درصدی داشته است که ناشی از افزایش در قیمت فروش و نرخ ارز بوده است.کاهش مقدار فروش به علت توقف تولید محصولات اصلی در شرایط تعمیرات اساسی به مدت ۴۵ روز از ابتدای آذر ۹۶ لغایت ۱۵ دی سال ۹۶ بوده که سال مورد گزارش را تحت تأثیر قرار داده است.
روند تقسیم سود در سه سال گذشته
سیاست تقسیم سود برای سال های آتی با در نظر گرفتن پروژه های در دست اجرا و الزامات قانون تجارت حداقل ۱۰ درصد و پیش بینی این شرکت با توجه به مراتب فوق در سالهای آتی ۸۰ درصد است البته اتخاذ تصمیم نهایی در این خصوص به عهده سهامداران حاضر در مجمع سالانه خواهد بود.
خلاصه وضعیت تسهیلات مالی دریافتی
تسهیلات فوق در سررسید به مدت یک دوره دیگر تمدید شده است. طی سال ۹۶ مبلغ ۵.۳ میلیارد تومان بابت کارمزد تسهیلات دریافتی پرداخت شد. این تسهیلات به میزان ۱۸۶.۹ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ پرداخت شده و مابقی( ۱۰۲ میلیارد تومان) تا پایان سال در صورت وجود نقدینگی کافی تسویه خواهد شد. شرکت برنامه ای برای دریافت تسهیلات جدید ندارد.
طرح های توسعه ای
از طرح های توسعه ای می توان پروژه شیرین سازی برش سنگین، طرح بازیابی گازهای ارسالی فلر پتروشیمی نوری و برنامه تعمیرات اساسی را نام برد.
پیش بینی صورت های مالی ۳ سال آتی
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پتروشیمی نوری با نماد "نوری" به عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت در بازار دوم معاملات بورس از 13 آبان ماه در گروه تولید مواد شیمیایی پایه و زیرگروه تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود درج شده تا پس از معرفی مدیران در صف عرضه اولیه 10 درصدی(7.6 درصد هلدینگ خلیج فارس، 1.7 درصد تاپیکو و 0.64 درصد سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) بایستد.
طبق بررسی های بورس پرس،این شرکت در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۷۷ در تهران و در تاریخ ۱۸ دی سال ۸۶ در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کنگان به ثبت رسید. نام شرکت بر اساس مصوبه مجمع فوق العاده در ۸ دی ماه سال ۸۷ به پتروشیمی نوری تغییر یافت.عملیات اجرایی "نوری" در آذر سال 79 آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال 85 راه اندازی شد.سرمایه شرکت از بدو تاسیس ۵۰۰ هزار تومان بوده که طی ۳ مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران به ۳۰۰ میلیارد تومان کنونی رسیده است.
"نوری" به منظور اجرای پروژه شیرین سازی برش سنگین افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد از محل سود انباشته را پیشبینی کرده که با انجام ان که در مرحله گزارش حسابرس است، سرمایه به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
موضوع فعالیت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، سرمایه گذاری در احداث، راه اندازی، بهره برداری کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و غیره به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی، فرآورده های فرعی ،مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و غیره و انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، فنی و مهندسی و بازرگانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است. فعالیت اصلی شرکت سال های اخیر تولید محصولات پتروشیمی بوده است.
موقعیت جغرافیایی
پتروشیمی نوری در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع در بندر عسلویه به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر در حاشیه شمالی خلیج فارس قرار دارد.سهولت دسترسی به خوراک سوخت و سرویسهای جانبی، استفاده از امکانات جاده ای جدید و شبکه حمل و نقل دریایی، استفاده از قوانین مناطق آزاد تجاری، وجود فرودگاه بین المللی خلیج فارس و از همه مهمتر ایجاد ارزش افزوده در استفاده از مایعات گازی از مهم ترین خصوصیاتی است که انتخاب این قطعه را توجیه می کند.
آخرین ترکیب سهامداران شرکت
پتروشیمی نوری دارای پروانه بهرهبرداری برای تولید محصولات گاز مایع شده ،برش پنتان، رافینیت، آروماتیک سنگین ،هیدروکربن های سبک و سنگین، نفتای سبک، بنزن، پارازایلین و اورتوزایلین است که این مجوز از تاریخ ۱۱ اسفند سال ۸۶ برای ۳ شیفت و به منظور استفاده از مزایای قانونی اعطا شده است.ظرفیت سالانه محصول نفتای سبک با توجه به بازار فروش محصول و تبدیل محصول میانی و نهایی تا میزان ۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.
خلاصه عوامل ریسک
1. ریسک نوسانات نرخ ارز: هر نوع تغییرات در نرخ ارز مستقیماً در مبلغ درآمد فروش محصولات صادراتی اثرگذار خواهد بود. با توجه به تغییرات نرخ ارز در سال ۹۷ افزایش درآمد فروش شرکت و افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز به دلیل افزایش نرخ خرید مواد اولیه باعث تغییر حاشیه سود می شود. در ضمن شرکت بدهیهای ارزی را تسویه کرده و ریسکی از این بابت متوجه شرکت نیست.
2. ریسک قیمت نهادههای تولید: به منظور اطمینان از ثبات نرخ مواد اولیه نسبت به انعقاد قرارداد با تامین کنندگان ذیربط از زیر مجموعه های وزارت نفت اقدام شده است، افزایش هزینه مواد اولیه می تواند باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش سودآوری شود.
3. ریسک کاهش قیمت محصول: کاهش نرخ های جهانی محصولات تولیدی مستقیماً بر سودآوری تأثیرگذار خواهد بود، به منظور اطمینان از حفظ حاشیه سود مناسب، فروش های صادراتی بر اساس گزارشات نشریات معتبر بین المللی انجام می پذیرد. همچنین قیمتگذاری فروش داخلی بر اساس بورس انرژی صورت می پذیرد.
4. ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی: هرگونه تغییرات احتمالی بین المللی در ارتباط با حمل محصولات با تغییر مقررات دولتی و سایر موارد غیر قابل پیش بینی بر تولید و صادرات بر سودآوری شرکت تاثیر مستقیم خواهد داشت. با توجه به سیاست گذاری کلان دولتی اتخاذ اقدامات مربوط به مواجهه تهدیدات بین المللی همسو با این سیاست ها تنظیم و اقدام میشود.
5. ریسک تجاری: با توجه به توان تولید در داخل و خارج و بازار جهانی مصرف، ریسک تجاری قابل ملاحظه وجود ندارد اما تنوع بخشی به مشتریان و ورود به بازارهای جدید در دستور کار قرار گرفته است.
6. ریسک تحریم: در صورتی که اعمال تحریمهای پیشبینی شده علیه ایران در زمان مقرر صورت گیرد ،ریسک تامین دشوارتر و پرهزینه تر قطعات و برخی کاتالیست ها می تواند در سودآوری موثر باشد. برای اجتناب از این مشکلات در کوتاه مدت شرکت از فرصت های موجود برای خرید و ذخیره تا حداقل ۵ سال اقدام کرده است. همچنین با تشکیل کمیته خودکفایی در سال های گذشته اقدام به بومیسازی کاتالیست های مورد نیاز کرده اما در هر صورت عدم امکان به روز رسانی تجهیزات در طولانی مدت می تواند بر میزان و کیفیت محصولات تولیدی در آینده اثرگذار باشد. با توجه به حجم بالای میعانات تولیدی در صورت بروز مشکل در حمل محصولات، شرکت دارای مازاد محصول تولیدی خواهد بود.
7. ریسک مرتبط با اطلاعات آتی: با توجه به شرایط ارزی و عدم امکان پیش بینی دقیق نرخ ارز در سنوات آتی امکان پیش بینی شرایط مالی شرکت در سال های آتی با اطمینان معقول وجود ندارد. افزایش نرخ ارز در نرخ تسعیر فروش و بهای تمام شده منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت خواهد شد.
معرفی صنعت
محصول پارازایلین مهم ترین و با ارزش ترین محصول مجتمع های آروماتیکی است و مبنای مقایسه و تعیین جایگاه آنها در صنعت میزان تولید این محصول است. از آنجا که یکی از اهداف بنیادی شرکت به دست آوردن سهم بیشتری از بازار مواد آروماتیکی جهان بود، مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال پارازایلین، یکی از بزرگترین مجتمع های تولید مواد آروماتیک در جهان است.
در این خصوص میتوان به شرکتهای سانگ یانگ کره جنوبی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تومان در سال و شرکت تولید مواد آروماتیک کویت(KARo) با ظرفیت تولید ۸۲۰ هزار تن در سال از این محصول اشاره کرد. همچنین این پروژه از نظر زمان ساخت چهارمین طرح تولید مواد آروماتیک در ایران است که به همین علت عنوان طرح آروماتیک چهارم به آن اطلاق میشود اما از نظر ظرفیت تولید پارازایلین در ایران در رتبه اول قرار دارد.
در حال حاضر ۴ شرکت پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی نوری تولید کنندگان عمده محصولات آروماتیک در ایران هستند. دانش فنی تولید محصولات این مجتمع یکی از آخرین و پیشرفته ترین فناوری های جهان در سال ۲۰۰۶ است که از طریق شرکتهای Toray ژاپن،Axens فرانسه و Corop Unde آلمان خریداری شده است.
ظرفیت کنونی پارازایلین در خاورمیانه ۴.۴ میلیون تن است. صادرات این محصول بخش عمده ظرفیت فعلی را در بر می گیرد. عامل اصلی که موجبات سهم بالای فروش به صورت صادرات این محصول را رقم میزند عبارتند از میزان مصرف منطقهای محدود و غلبه هزینه پایین نفت خام در میان نفتای سنگین و گاز طبیعی به عنوان خوراک مورد استفاده در منطقه تقاضای داخلی پارازایلین در خاورمیانه برای ۸۰۰ هزار تن پارازایلین محاسبه شده است.
پوشش این مقدار تقاضا به منظور تامین نیاز به تولید PTA و DTM در ایران، عربستان سعودی و ترکیه شناسایی شده است. اگرچه این مشتقات طرح های پایین دستی دارای ضریب عملکرد بالایی طی سالهای اخیر نبودهاند و دلیل این امر محدودیتهایی در فناوری و یا هزینه بوده است. بازار PTA در خاورمیانه با افزایش واردات توسط چین، فشار تولید PTA توسط کره جنوبی، اروپا و هند با رقابت بیشتری همراه خواهد بود.
ظرفیت پارازایلین در تعدادی از کشورهای خاورمیانه شناسایی شده که تعدادی از آنها دارای مصرف داخلی نیستند. کشورهای اصلی تولید کننده شامل ایران، عربستان، کویت و عمان هستند. تولیداتی که در ایران ،عربستان و ترکیه انجام می گیرد محصولات پایین دستی PTA و DMT را نیز در بر خواهد داشت.
فرصت ها و تهدیدها
از فرصت های شرکت می توان به آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی، امکان عرضه ارز دریافتی در بازار ثانویه ارز، وجود منابع تأمین خوراک و انرژی با تخفیفات در نظر گرفته شده در صنعت و دورنمای مثبت ترسیم شده در تعاملات بین المللی و از تهدیدهای پیش رو، حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، قیمت و کیفیت خوراک، هزینه سرویس های جانبی، تحریم های بین المللی، روش های قیمت گذاری دستوری برای عرضه داخلی محصولات، نوسانات نرخ ارز، رقابت در عرصه بین المللی و شرایط دشوار زندگی در منطقه اشاره کرد.
نقاط قوت و ضعف
از نقاط قوت نیز به استقرار سیستم های نوین مدیریتی ،وجود کارگاه ها و تجهیزات مناسب، وجود ظرفیت بالای تولید، گرایش بالای مشارکت در کارکنان، تجربه و دانش در راه اندازی و نگهداری واحد ،عزم مدیریت برای تحولات و تغییرات، ارتباط شرکت با کانال های فروش، داشتن اسکله بارگیری اختصاصی و بازو برای هر محصول ،دریافت پیوسته خوراک از طریق خط لوله و از نقاط ضعف به مصرف بالای کاتالیست در ناحیه راکتورها ،مصرف بالای انرژی، عدم امکان استفاده از ظرفیت اسمی، عدم بکارگیری مدیریت ریسک در حوزه تجاری مالی، عدم پاسخگویی ساختار سازمانی با نیازهای فعلی، عدم تعیین تکلیف بدهیهای معوقه، زیانده بودن محصول، ضعف کار گروهی، ضعف در به کارگیری مهارت های اصول علمی مدیریت و مواجهه با مواد شیمیایی با سمیت بالا نام برد.
ویژگی های برجسته
از ویژگیهای برجسته این مجتمع نیز به ویژگی محصولات و فروش، نصب سامانه VRU برای جمع آوری بخارات هنگام بارگیری کشتی ها با هزینه ای بالغ بر ۵.۸ میلیارد تومان، سیستم پیش تصفیه پساب صنعتی با هزینه ای بالغ بر ۴.۹ میلیارد تومان ،وجود پوند ۲۸۰۰ متر مکعبی جهت نگهداری پساب تولیدی در مواقع اضطراری و یا بروز اشکال در تصفیهخانه شرکت مبین، قرار گرفتن آب خنک کننده در یک لوپ بسته و کاملا ایزوله از محیط و عدم ارتباط با دریا، نصب سیستم پروینگ جهت کنترل دقیق میزان دریافت خوراک، نصب و راه اندازی سامانه پایش آنلاین پارامترهای آلاینده هوا و پساب، کنترل عملیاتی کلیه واحدها از طریق سیستم پیشرفته کنترلی، بسته بودن کلیه سیستم های تولیدی و بازیافت تمامی ضایعات، پیش بینی محل نمونه گیری در دودکش تمامی کوره ها جهت پایش توسط آنالیزور پرتابل و تجمع عمده نیروی انسانی در بالا دست واحدهای فرآیندها است.
انواع محصولات
محصولات آروماتیک که شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند و جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقهبندی میشوند عموماً در صنایع پاییندستی مورد مصرف قرار می گیرند که می توان به تولید در سموم دفع آفات، صنایع رنگسازی، رزین ها ،باتریهای یکبار مصرف، تهیه نایلون، ترکیبات دارویی، تهیه اتیل بنزن و فنل، مواد شوینده و تولید پلی استر ها ،الیاف مصنوعی و حلال های صنعتی اشاره کرد.همچنین محصولات فرعی مجتمع نیز به عنوان یکی از مهمترین خوراک های واحدهای الفین و قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی هایی و سوخت هستند.
تامین کنندگان خوراک
خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی نوری از میعانات پالایشگاه های گاز پارس جنوبی و بنزین پیرولیز شرکت پتروشیمی جم تامین می شود. قراردادهای تامین خوراک از پارس جنوبی به صورت سالانه تمدید می شود.تامین سرویس های جانبی مورد نیاز شرکت های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی نظیر برق، آب شیرین، آب صنعتی، آب خنک کننده، لوله ها و خطوط ارتباطی بین مجتمع ها و تسویه پساب تماما بر عهده شرکت پتروشیمی مبین است.
مشتریان عمده
طبق قرارداد موجود بین شرکت پتروشیمی نوری و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تمام فروش ها و فعالیت های بازرگانی و بازاریابی از طریق هلدینگ انجام می شود. این شرکت موظف است با ایجاد فرآیندهای ارتباطی مناسب با مشتریان پتروشیمی نوری محصولات و خدمات آن را به نحو شایسته به آنها ارائه کند.
بر اساس برنامهریزی انجام شده امور بین الملل نفت نیز در مراحل بعدی به عنوان یکی از فروشندگان، شناسایی و نسبت به فروش محصولات مجتمع اقدام میکند. تصفیه فروش های انجام شده بسته به قرارداد بین شرکت نوری و خریدار ۴۵ روزه یا دو ماه است و مبالغ پرداخت شده به صورت هفتگی توسط هلدینگ ظرف هفت روز کاری به "نوری" پرداخت می شود.
مشتریان داخلی و خارجی محصولات شرکت پتروشیمی نوری شامل مجتمع های پتروشیمی داخلی، صنایع استراتژیک داخلی، تولید کنندگان داخلی محصولات صنایع پایین دستی، تولیدکنندگان بزرگ پایین دستی خارجی و توزیع کنندگان عمده بین المللی و خوشنام هستند.
3 روش عرضه محصولات پتروشیمی نوری به بازار
1. فروش صادراتی که عمدتا به کشورهای چین، کره جنوبی، هند، پاکستان، امارات، سنگاپور، تایوان و تایلند است.
2. فروش داخلی که از طریق عرضه در بورس کالا صورت می گیرد.
3. فروش بین مجتمعی که مشتریان عمده آن پتروشیمی جم ،پتروشیمی پارس و پتروشیمی تندگویان هستند.
با توجه به انعطاف پذیری شرکت تنوع ترکیب محصولات و تغییر در نوع مشتریان، در سنوات گذشته که با تحریم روبرو بوده ایم میزان فروش شرکت در محدوده مناسب قرار داشته است.بنابراین پیش بینی می شود در شرایط تحریمی پیش رو نیز شرکت توانایی فروش محصولات را خواهد داشت.
نحوه قیمت گذاری محصولات
نرخ فروش محصولات به مشتریان در داخل بر اساس نرخهای مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات در خارج به نرخ بازارهای جهانی تعیین میشود. مبنای قیمت فروش داخلی بر اساس نرخ های معاملات روز بورس کالا توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی و محصولات مبادلاتی فیمابین مجتمع ها بر اساس قیمت ماهانه شرکت بازرگانی پتروشیمی و فروش به پالایش و پخش بر اساس نرخ های مندرج در نشریه بین المللی پلت صورت می گیرد.
فروش محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی و هلدینگ بر اساس اختصاص استخراج میانگین قیمت محصولات از نشریه بین المللی پلت در محدوده زمان بارگیری و حمل تعیین می شود. همچنین فرآیند قیمتگذاری نیز در چارچوب آیین نامه های کمیسیون معاملات و کف قیمت هلدینگ خلیج فارس است. ارز حاصل از فروش صادراتی در بازار ثانویه ارز در زمان انجام معامله به ریال تسعیر می شود.بیش از ۶۰ درصد از فروش شرکت به صورت صادراتی انجام می شود.
ترکیب بهای تمام شده محصولات طی سالیان گذشته
بهای تمام شده کالای فروش رفته در سال ۹۶ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته که علت افزایش آن عمدتا به خاطر افزایش قیمت خوراک و نرخ ارز مورد استفاده در تبدیل آن نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.حدود ۹۴ درصد از بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی است و سهم دستمزد مستقیم و سربار 6 درصد از کل بهای تمام شده است که تغییرات هزینه های مربوطه سهم بسیار کمی در افزایش کل بهای تمام شده طی سال ۹۶ را داراست.
نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت تا پایان سال ۹۶ نرخ مرجع بانک مرکزی بوده است. همچنین در سال ۹۷ از تاریخ ۲۱ فروردین تا تاریخ ۱۶ مرداد نرخ تسعیر ارز ۴۲۰۰ تومان، از تاریخ ۱۶ مرداد تا یک مهر ماه نرخ ارز سامانه نیما و از ابتدای مهر ماه نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملات ارز در سامانه نیما است.
سهم شرکت از عرضه و تقاضای کل بازار محصولات
پتروشیمی نوری با توجه به سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از وزنههای مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در این هلدینگ است.
وضعیت رقبا و جایگاه شرکت
هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان مادر شرکت پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین هلدینگ های پتروشیمی در خاورمیانه است که در سال ۹۶ تولیدی برابر با ۸۶ درصد ظرفیت اسمی را داشته و اکثر تولیدات آن متکی بر خوراک خوراک مایع و گاز است. این شرکت دومین شرکت در خاورمیانه از جهت تولید و اولین شرکت ایرانی در تولید محسوب می شود.
قراردادهای مهم
قراردادها با شرکت پتروشیمی جم به صورت ۵ ساله منعقد می شود. فرایند تمدید قرارداد های به پایان رسیده در حال انجام است.پرداخت ها به صورت علیالحساب و هفتگی انجام می شود و پس از نهایی شدن مبلغ و ارسال صورتحساب در حداکثر ۴۵ روز تسویه حساب نهایی انجام می شود.
صورت سود و زیان از سال ۹۴ تا نیمه اول سال ۹۷
مجموعه درآمد عملیاتی شرکت برای سال ۹۶ برابر مبلغ ۹.۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل علی رغم کاهش مقدار فروش افزایش 17.5 درصدی داشته است که ناشی از افزایش در قیمت فروش و نرخ ارز بوده است.کاهش مقدار فروش به علت توقف تولید محصولات اصلی در شرایط تعمیرات اساسی به مدت ۴۵ روز از ابتدای آذر ۹۶ لغایت ۱۵ دی سال ۹۶ بوده که سال مورد گزارش را تحت تأثیر قرار داده است.
روند تقسیم سود در سه سال گذشته
سیاست تقسیم سود برای سال های آتی با در نظر گرفتن پروژه های در دست اجرا و الزامات قانون تجارت حداقل ۱۰ درصد و پیش بینی این شرکت با توجه به مراتب فوق در سالهای آتی ۸۰ درصد است البته اتخاذ تصمیم نهایی در این خصوص به عهده سهامداران حاضر در مجمع سالانه خواهد بود.
خلاصه وضعیت تسهیلات مالی دریافتی
تسهیلات فوق در سررسید به مدت یک دوره دیگر تمدید شده است. طی سال ۹۶ مبلغ ۵.۳ میلیارد تومان بابت کارمزد تسهیلات دریافتی پرداخت شد. این تسهیلات به میزان ۱۸۶.۹ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ پرداخت شده و مابقی( ۱۰۲ میلیارد تومان) تا پایان سال در صورت وجود نقدینگی کافی تسویه خواهد شد. شرکت برنامه ای برای دریافت تسهیلات جدید ندارد.
طرح های توسعه ای
از طرح های توسعه ای می توان پروژه شیرین سازی برش سنگین، طرح بازیابی گازهای ارسالی فلر پتروشیمی نوری و برنامه تعمیرات اساسی را نام برد.
پیش بینی صورت های مالی ۳ سال آتی
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ساعت 0:10 توسط تیم راهبریEPSNEWS
|