نماینده مجلس و دو فعال صنعت خودرو معتقدند این صنعت به ۳۰ هزار میلیارد نقدینگی نیاز دارد و با عدم اصلاح قیمت ها، خودروسازان ضرر ۵.۵ هزار میلیاردی و دلالان سود ۱۰ هزار میلیاردی کسب کردند.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در برنامه شب گذشته تیتر امشب شب گذشته شبکه خبر سیما ، رضا رضایی نماینده قطعه سازان، رمضانعلی سبحانی فر نماینده مجلس و حسن قره ئی نماینده خودرو سازان حضور داشتند و هریک دیدگاه ها درباره افزایش قیمت خودرو را اعلام کردند.

سبحانی فر: خودرو از ابتدای سال جاری با نوسانات ناشی از تحریم، کاهش تولید پیدا کرد، عرضه کم شد، تقاضا باقی ماند و قیمت ها به صورت سرسام آور و نجومی افزایش یافت.سازمان حمایت، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار و متولی باید وارد شود. خودروهایی که قبلا شورای رقابت تعیین قیمت می کرد از انحصار خارج نشده اند بلکه به علت شرایط خاص تحریم و تولید این موضوع به ستاد تنظیم بازار واگذار شد.شورای رقابت باید براساس یک سری شاخص ها قیمت گذاری می کرد ولی درحال حاضر شرایط برای آن فراهم نیست.

قره ئی: تنها کشوری در جهان که قیمت خودرو در آن توسط شورای رقابت تعیین می شود ایران است. در بسیاری از کشورها که خودروساز هم هستند واردات خودرو تعرفه دارد. در همه جای دنیا خودرو در انحصار چندجانبه است.خودروسازی اشتغال زیادی ایجاد می کند و 60 صنعت دیگر را رونق می دهد. همه کشورها از صنعت خودروی داخلی حمایت می کنند. شاخص هایی وجود دارد که سطح رقابت پذیری را نشان می دهد که بازار ایران با آن شاخص ها رقابتی به حساب می آید.

در ایران خودروسازی خصوصی داریم که 39 درصد ارزش درآمدی صنعت خودرو نصیب آنها می شود و 61 درصد نصیب سایر خودروسازان داخلی.با ممنوعیت ثبت سفارش از ابتدای سال جاری اجرا شده،سفارش های گذشته وارد شده که 20 هزار دستگاه خودرو بوده است.مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان در سامانه سنا با ارز 8-9 هزار تومانی عرضه می شود.در افزایش قیمتی که سال 90-91 برای خودروسازان اتفاق افتاد، قیمت عرضه مواد اولیه افزایش یافت و خودروسازان قیمت ها را بازیابی کردند و افزایش قیمت ندادند.

پیشنهاد شناسایی عوامل گرانی قطعه

رضایی: در شرایط فعلی بیش از 100 کارخانه قطعه ساز تعطیل شده و 200 هزار نفر بیکار شده اند و تا یک ماه دیگر با ادامه روند فعلی 3 میلیون نفر بیکار خواهند شد.شرایط ایده آلی نداریم، اولین تحریم آمریکا خودروسازی بوده است.خودروسازی و قطعه سازی در تمام دنیا صنعت استراتژیک است چون اشتغال پایدار، تنوع، رقابت، کیفیت و صادرات دارد.

موضوع افزایش قیمت نیست بلکه به روزرسانی قیمت خودرو است. محصول یک بنگاه کسب و کار از نظر مهندسی 70 درصد شامل مواد اولیه و 30 درصد سایر مسایل است. قطعه سازان آسیب پذیری بالایی داشته اند. بخش عمده ارز قطعه سازان با قیمت 12 هزار تومانی تامین شده است. 480 درصد مواد اولیه گران شده است.

پیشنهاد این است که عواملی را که باعث گرانی قطعه سازی شده شناسایی کنیم. بدهی خودروسازان بالا رفته، قطعه ساز نمی تواند یک سوم قیمت تمام شده را بگیرد چطور روی پا بایستد؟

سبحانی فر: خودروسازان هزینه سربار بالایی دارند. خودروها با این سطح کیفیت نیز گران هستند. در شرایط فعلی واردات ممنوع شده، تولید 40 درصد کاهش یافته، تقاضا وجود دارد و قیمت در حاشیه بازار افزایش یافته، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دست روی دست گذاشته است. کسانی هستند که سودهای میلیاردی می برند، قطعه ساز توان تولید ندارد و کارگر را اخراج می کند.

سازمان حمایت باید براساس شاخص ها تعیین قیمت کند. اینکه تولید کاهش پیدا کرده و قیمت بازار افزایش یافته و باید قیمت کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود درست نیست. باید براساس شاخص های عینی و نه قیمت تمام شده با احتساب هزینه های سربار تعیین قیمت شود.

تامین ارز مواد اولیه با ارز نیمایی

قره ئی: تقریبا 70 درصد قیمت تمام شده مواد اولیه است. با ارز سنا و دلار 9 هزار تومانی حتی اگر عدد 60 درصد را به عنوان مواد اولیه درنظر بگیریم، مواد اولیه بش از 100 درصد گران شده که برای افزایش قیمت خودرو به اعداد بالاتر از 25-30 درصد خواهیم رسید.

سالانه بیش از 3 میلیون خودرو در بازار آزاد معامله می شود. بازار به یک نقطه تعادل رسیده است. سالانه 800 هزار پراید با قیمت بازار آزاد معامله می شود و بر سر قیمت گذاری 150 هزار پراید تولیدی در کارخانه صحبت می کنیم.درگزارش مالی 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان 5.5 هزار میلیارد تومان زیان دیده اند. یعنی این مبلغ از سرمایه در گردش خودروسازان خارج شده است.

نیاز خودروسازی به نقدینگی 30 هزار میلیاردی

رضایی: جامعه قطعه سازی به نفس افتاده است. زمان صحبت از مسایل خودروسازی نیست. بدهی خودروساز به قطعه ساز 7-8 هزار میلیارد بالا رفته است.قیمت تمام شده قطعه سازی از 80 تا 200 درصد افزایش یافته است. قطعه سازی سرمایه ملی است که زحمت 20-22 سال برای آن کشیده شده تا به اینجا رسیده است. دو خودروساز حتی با به روزرسانی قیمت هم نمی توانند تولید کنند چون ارزش پول پایین آمده است. یک میلیارد دیروز معادل سه میلیارد امروز است.خودروسازی نیاز به 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد اگر تامین نشود از بین می روند.

قره ئی: نزدیک به 60 درصد قیمت تمام شده یک خودرو موادی است که با دلار 8-9 هزار تومانی عرضه می شود. دلار زمانی 3800 تومان بوده که این با عددهای 25 و 30 درصد به هیچ وجه جبران نمی شود.صنعت خودرو نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی نیاز دارد که باید 60 صنعت جانبی را فعال کند این عدد نه برای خودروساز است و نه فقط برای قطعه ساز. هر شغل مستقیم در خودروسازی 4 شغل غیرمستقیم ایجاد می کند که هزینه ایجاد هر شغل 300 میلیون تومان است.

ضرر 5.5 هزار میلیاردی خودروسازان و سود دلالان

رضایی: حاشیه بازار را دلالان می برند نه قطعه سازان. خودروساز جزو صنایعی است که سرمایه گذاری سنگین می خواهد و وقتی خط تولید راه اندازی می کند و کارگر می گیرد نمی تواند تولید نکند. برای خودروساز حتی یک تولید کمتر ممکن نیست. هم سرمایه می برد و هم نیروی انسانی، نمی شود خودروساز قطعه بگیرد و تولید نکند، این پیش فرض اشتباهی است.

قره ئی: سازمان حمایت تمام اطلاعات را گرفته و کاملا شفاف است.ممکن است برخی از خودروها 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود و برخی دیگر طبق فرمول باشد ولی عدد 25 تا 30 درصد نمی شود و خیلی بالاتر است .با عدم‌اصلاح قیمت ها فقط خودروسازان 5500 میلیارد تومان زیان دیده اند و 10 هزار میلیارد تومان دلالان در بازار سود کرده اند.