یک نمونه از بازاریابی احساسی در صنعت نوشیدنی
وقتی کوکاکولا اخیراً شعار تبلیغاتی خود را از «باز کردن درهای شادی» به «مزه کردن احساس» تغییر داد، همچنان تأکید اصلی خود را بر روی احساس شادی گذاشت.
پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: به طور معمول تبلیغاتی که مردم را وادار به خرید محصولی خاص میکند، در یک واژه خاص تعریف میشوند: احساساتی. این امر نباید جای چندان تعجبی داشته باشد. براساس مطالعات مختلف مردم بر روی احساسات، به جای اطلاعات، برای اخذ تصمیمهای مختلف تکیه دارند. بر همین اساس تأثیرهای احساسی تبلیغات بر روی مخاطب بسیار قوی تر از الگوهای تأثیر گذاری با استفاده از نمایش اطلاعات دقیق و کاربردی است.
براساس ترتیب تاریخی، مردم شش احساس کلی را تجربه کرده اند: شادی، غافل گیری، ترس، تنفر، عصبانیت و اندوه.
اگرچه در سال ۲۰۱۴ مؤسسه علوم اعصاب و روانشناسی فهرستی از چهار احساس اصلی را منتشر کرد که مبتنی بر موقعیتهای اجتماعی و شیوه تعامل با دنیای بیرون بود. براساس این گزارش رفتار انسان بر پایه چهار احساس اصلی بنا شده است: شادی، اندوه، ترس/غافل گیری و عصبانیت/ تنفر. همانطور که مشاهده میشود در این فهرست شش حس قبلی به نوعی در هم آمیخته شده اند.
وقتی کوکاکولا اخیراً شعار تبلیغاتی خود را از «باز کردن درهای شادی» به «مزه کردن احساس» تغییر داد، همچنان تأکید اصلی خود را بر روی احساس شادی گذاشت. بر این اساس تأکید این برند در طول مدت فعالیت حرفه ای خود بر روی انتقال احساسات مثبت و شادی بخش به مشتریان از طریق تولید نوشابه با کیفیت بوده است. در مورد اغلب برندها با مشاهده شعارهای تبلیغاتی شان در طول زمان به وحدت معنایی و ماهیت واحد همه آنها پی خواهیم برد. این نکته از نظر برندسازی نیز اهمیت بالایی دارد. در حقیقت ما باید بر روی شعارهای مان پافشاری کنیم. در غیر این صورت هویت اصلی و ارزشهای مرکزی برندمان به خطر خواهد افتاد.