کریمی سنجری: صنعت خودروسازی، سال ۹۸ را با دو چالش اساسی آغاز خواهد کرد.


۱_ میزان تعهدات ايجاد شده در ماههاي پاياني سال ٩٧ خودروسازان، قابل مقایسه با سال های قبل نیست و شرکت های خودروسازی با حجم عظیمی از تعهدات ناشی از پیش فروش های انجام شده در سال ۹۷ ، به سال ۹۸ ورود کرده اما نكته اصلي در قيمت تحويل خودروهايي است كه تاريخ تحويلشان تا ٣٠ ديماه ٩٧ بوده است كه بر اساس دستور وزير بايستي با قيمت هاي زمان ثبت نام به مشتري تحويل شوند.


آمارها نشان مي‌دهد حدود يك ميليون خودرو شامل اين شرط هستند كه البته به خودروسازان اين اجازه داده شده كه اين خودروها با تاخير ٤ ماهه و بدون پرداخت هرگونه جريمه تحويل شوند اما اين نميتواند فاصله قيمت تمام شده و قيمت فروش اين حدودا يك ميليون خودرو را جبران كنند البته اين همه ماجرا نيست از آنجاييكه بخشی از وجه خودروهای ثبت نام شده در سال ۹۷ دریافت شده طبيعتا ورودی نقدی به شرکت های خودروساز در سال ۹۸ احتمالا کمتر از مصارف آنها خواهد بود اين موضوع باعث خواهد شد شركتها براي جبران كسري سرمايه در گردش و هزينه هاي ثابت خود بيشتر به برنامه هاي فروش نقدي روي بياورند و اين باعث افزايش بيشتر تعهدات خواهد شد البته بشرطي كه طرف تقاضا ، قدرت خريد را داشته باشد كه اين هم يكي ديگر از ابهامات پيشرو خودروسازان در سال ٩٨ است.


۲_ چالش دوم، چالش تحریم ها است. اگر حجم تولید سال ۹۷ را یک میلیون دستگاه خودرو در نظر بگیریم، در صورت تداوم تحریم ها در سال ۹۸ حجم تولید کمتر خواهد بود. در نظر داشته باشید که در سال ۹۷ خودروسازان با پیش بینی تحریم ها، اقدام به واردات و دپوی قطعات مورد نیاز و CKD ها کردند. چنانچه تحریم ها ادامه یابد، با اتمام موجودی انبارها، تامین جایگزین قطعات CKD از طریق واسطه ها و دور زدن تحریم ها، هزینه تامین را افزایش داده و این موضوع، فشار مالی بر دوش خودروسازان را سنگین تر خواهد کرد.


بورس نیوز