ملاک تعیین قیمت خودرو از نگاه مجلس / شورای رقابت مسئول قیمتگذاری خودرو نیست
رمضانعلی سبحانیفر گفت: با توجه به اینکه خودرو کالای انحصاری نیست به همین جهت ضرورت دارد که عرضه و تقاضا تعیینکننده قیمت خودرو در بازار باشد و در نهایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توجه و نظارتی بر قیمتهای موجود در بازار داشته باشد.
به گزارش تجارتنیوز، طی سالهای گذشته شورای رقابت با توجه به هزینه کرد تولید هرخودرو اقدام به تعیین قیمتها میکرد، اما سال گذشته افزایش هزینههای تولید در راستای افزایش نرخ ارز و تورم، بازگشت تحریمها و خروج شرکای خودروساز از ایران باعث شد که میزان تولید شرکتهای خودروسازی به دلیل کمبود نقدینگی به شدت کاهش پیدا کند، اما شورای رقابت ادعای خودروسازان را در خصوص افزایش هزینههای تولید و لزوم افزایش قیمت نهایی خودرو به دلیل عدم افزایش کیفیت خودروهای تولیدی نپذیرفت.
این موضوع باعث شد که با پیگیری محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت مسئول قیمتگذاری خودرو سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شود و مقرر شد که به منظور حمایت از خودروسازان کشور محصولات خودروسازان پنج درصد زیر قیمت بازار فروخته شود.
همچنین رضا رحمانی، وزیر صنعت هم در حمایت از این تصمیم وعده داد که با آزادسازی قیمتها، تولید روند صعودی به خود خواهد گرفت و کاهش قیمت را در پی خواهد داشت، اما تاکنون وعدههای پوپولیستی وزیر محقق نشده و از زمان کنار گذاشتن شورای رقابت، شاهد افزایش شدید قیمتها در بازار هستیم به طوری که قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان هم رسیده است.
به دنبال افزایش قیمت خودرو در بازار رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در نامهای به معاون اول رئیسجمهور درخواست بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمتگذاری خودرو را مطرح کرده است.
سوالی که مطرح میشود این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی چقدر موافق بازگشت مجدد شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمتگذاری خودرو هستند؟
رمضانعلی سبحانیفر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارتنیوز» گفت: شورای رقابت تنها میتواند در عرصه نظارت بر قیمتگذاری کالاهای انحصاری ورود پیدا کند، اما زمانی که محصولات متنوعی از سوی شرکتهای متعددی تولید میشود دیگر وجود شورای رقابت در عرصه نظارت بر قیمتگذاری کالاها توجیه و معنایی ندارد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه سهام دولتی دو شرکت بزرگ خودروسازی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود دست دولت از مدیریت و تعیین مدیران این دو شرکت خودروسازی کوتاه خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به اینکه خودرو کالای انحصاری نیست به همین جهت ضرورت دارد که عرضه و تقاضا تعیینکننده قیمت خودرو در بازار باشد و در نهایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توجه و نظارتی بر قیمتهای موجود در بازار داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم قیمت خودرو باید براساس حجم عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود، منتها با نظارت دقیق سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر نحوه فروش خودروسازان تا احتکاری از سوی خودروسازان و دلالان صورت نگیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید نظارت دقیق و مدونی بر نحوه توزیع خودرو در سطح کشور و کیفیت خودرو داشته باشد و براساس قیمت تمامشده قیمتگذاری صورت گیرد یعنی قیمت در عرضه و تقاضا برابر با قیمت تمام شده باشد.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................