زیرساخت اقتصاد دیجیتال در ایران رو به تغییر است / رشد دیر هنگام استارتاپهای ایرانی
بسیاری از کشورهای رو به توسعه از مرحله رشد و بسترسازی دیجیتال عبور کرده و در حال تکامل پروسه دیجتال مارکتینگ هستند اما به گفته یک اقتصاددان، استارتاپها در ایران رشد کندی داشتهاند و سیستمهای اقتصادی هم تا 20 سال آینده به تدریج دیجیتالی خواهند شد.
سهراب دلانگیزان،عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه درباره چگونگی رشد استارتاپها در سیستم فعلی اقتصاد ایران به تجارتنیوز میگوید: استارتاپها مراحل رشد خاص خود را دارند به طوری که از مرحله بدوی میگذرند و وارد مرحله معرفی میشوند، پس از آن مرحله پیش رشد، رشد و بلوغ را آغاز میکنند و پس از آن مرحله رشد و توسعه را در پیش میگیرند.
او اضافه میکند: در این چارچوب در حال حاضر استارتاپهای ایرانی مرحله معرفی را گذراندهاند و تقریبا همه در مرحله رشد هستند. از این سو سیستم اقتصادی در ایران نیز زیرساختش در حال تغییر است و از زیرساخت سخت فیزیکی به سمت زیرساخت دیجیتال و آیسیتی محور تغییر کرده است و سیستمهای فیزیکی در حال مهاجرت به سیستمهای غیر فیزیکی هستند.
او با اشاره به اینکه در این بستر نیازها و تقاضاهای مردم هم کاملا متفاوت است، ادامه میدهد: در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده میزان استفاده مردم از سیستمهای هوشمند بیشتر می شود و فعالیتهای فیزیکی هم باید به این سمت مهاجرت کنند به همین دلیل این اتفاقی معمول و رایج است که در کشور شاهدش هستیم و حتی به خاطر دور ماندن اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی این پروسه دیر از موعد نیز اتفاق افتاده است. چرا که اکثر کشورها در دهه اول سال ۲۰۰۰ این مرحله را طی کردهاند اما ما در حال شروع این فرایند هستیم.