گزارش۱۲ ماهه ایران خودرو منتشر شد/ دلایل زیان و وضعیت سه گروه از محصولات
ایران خودرو که طی روزهای گذشته با اقبال بازار و افزایش قیمت سهام همراه بوده ،گزارش عملکرد حسابرسی نشده ۱۲ ماهه سال گذشته را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایران خودرو که با سرمایه 1.53 هزار میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حاضر است و طی معاملات چهاشنبه گذشته با رشد 4.4 درصدی به قیمت 5417 ریالی رسید، صورت های مالی حسابرسی نشده دوره مالی منتهی به اسفند 97 را ارائه کرد .
براین اساس، "خودرو" در این مدت به ازای هر سهم 5350 ریال زیان محقق کرده در حالی که در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم 57 ریال سود محقق کرده بود. کاهش 35 درصدی فروش و افزایش 1527 درصدی سایر هزینه های عملیاتی را می توان از عمده دلایل شناسایی زیان نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد.
این خودروساز در حالی به زیان 8.1 هزار میلیارد تومانی رسیده که بررسی ها نشان می دهد سونامی ارز ، افزایش قیمت مواد و قطعات و قیمت گذاری غلط و دستوری و پبش فروش های با قیمت قطعی و تحمیلی در این وضعیت نقش داشته اند. چرا که شرکت اصلی از سال 93 تا 96 حاشیه سود عملیاتی داشت اما سال گذشته به زیان عملیاتی رسید.
این درحالی است که "خودرو" هر چند سال 92 بیش از 339 میلیارد تومان زیان داشت اما از سال 93 تا 97 ، سود قبل از کسر مالیات محقق کرد. بنابراین از سال 93 تا 96 شرکت مادر با وجود تورم زیاد و هزینه ها، مدیریت و دارای حاشیه سود بود و طی سه سال از طریق مدیریت هزینه ها و با اجرای پروژه های متعدد ، توانست بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان هزینه را کاهش دهد.
براساس این گزارش، در دسته اول محصولات پر تقاضا ایران خودرو مانند سمند ، پژو و... با درصد داخلی سازی زیاد، اثر قیمت مواد و قطعات با توجه به تورم بالا و 70 درصدی صنعت در آذر سال گذشته با افزایش حدود 150 تا 170 درصدی قیمت تمام شده همراه بود اما افزایش قیمت این گروه مشمول قیمت گذاری شورای رقابت ، کمتر از قیمت تمام شده و حدود 7.8 درصد بود که در کنار پیش فروش با قیمت قطعی و تحمیلی قرار گرفت و هنوز ایران خودرو، محصولات را با قیمت دو سال قبل به مشتریان تحویل می دهد.
این قیمت گذاری دستوری ، فاصله قیمت تمام شده و فروش را بیشتر کرد و بیشترین زیان متوجه دسته اول محصولات شد.
دسته دوم محصولات مربوط به دانگ فنگ است که سهم سی کی دی پایین حدود 50 درصد است. در این رابطه دو متغیر افزایش حدود 50 درصدی ارز و اقلام ساخت داخل مستقیما بر قیمت مواد اولیه داخلی و بر افرایش قیمت تمام شده اثر گذاشته و باعث افزایش 196 درصدی قیمت تمام شده شده است.
در این میان اشتباهی بین عوام رایج است که گمان چون مواد اولیه داخلی است، وابستگی ارزی ندارد و مواد اولیه در بورس کالا با قیمت های جهانی عرضه می شود.
دسته سوم از محصولات از محصولات، سی کی دی مانند هایما و سوزوکی و.. است که وابستگی و تاثیر شدیدی به قیمت ارز دارد.به طوریکه با افزایش مبنای قیمت ارز از 3250 به 4200 و سپس به بیش 8 هزار تومانی دلار نیمایی ، قیمت تمام شده این گروه از محصولات حدود 230 درصد افزایش یافت. آن هم در شرایطی که این دسته از خودروها مشمول قیمت گذاری نبوده و اجازه ندارد قبمت این خودرو ها متناسب با افزایش قیمت ارز و قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کند و تنها به دستور وزیر بیش از 9 درصد افزایش یافت.