فشار برای حضور استارتاپها در بورس
حضور استارتاپهایی که به درجهای از سوددهی رسیدهاند که بتوانند حضور در بورس را تجربه کنند هنوز با اما و اگر مواجه است. اما و اگرهایی که موانع قانونی و حقوقی دارند و تاکنون هم موجب پشت درماندن استارتاپها برای ورود به بازار بورس شده است.
به گزارش تجارتنیوز، اما حالا برخی از فعالان در مراکز رشد و فراهمآوری محیط توسعه استارتاپها که به مراکز شتابدهی موسوم هستند، میگویند درحال رایزنی با مسئولان مرتبط برای برطرف کردن موانع قانونی ورود استارتاپها به بورس هستند.
آذین امینی، قائم مقام مدیرعامل شرکت هم آوا و از فعالان حوزه استارتاپ در این باره به تجارتنیوز، میگوید: حوزه فعالیت استارتاپها به گونهای نیست که بتوان انتظار یک یا دو ساله را برای موفقیت آنها در نظر داشت، در اینجا انتظار این است که بذری که کاشته شده، انتظار برای بارویاش شش یا هفت سال دیگر باشد. در برخی دیگر هم ایدههای بومی از قبل بوده که بعد از مدتی سرمایهای از بیرون به آن تزریق شده و تبدیل به استارتاپ شده است. اما چیزی که در آخر کار مهم است این است که شرکتها نهایتا باید به بورس بروند تا خودشان را نشان دهند.
او ادامه میدهد: این اتفاق متاسفانه هنوز در کشور ما نیفتاده و ما روی این مساله هم خیلی تلاش میکنیم و به خاطر تجربه و سابقهای که داریم بسیار امیدواریم با سازمان بورس در این زمینه به توافق برسیم که استارتاپهایی که در بحث مالی شفاف عمل میکنند بتوانند در بازار بورس عرضه شوند چرا که ورود به بازار بورس میتواند نشاندهنده رشد استارتاپها باشد.
او درباره اینکه شرکتهای شتابدهنده چگونه میتوانند در این مسیر برای استارتاپها تاثیرگذار باشند، اضافه میکند: در چهار زمینه اقتصادی، اجتماعی،اعتباری و دانشی میتوانیم به آنها کمک کنیم بنابراین اگر کسی قرار است وارد این فضا شود بهترین مکان، مراکز شتابدهندهها هستند.
او ادامه میدهد: چیزی که ما روی آن پافشاری میکنیم تیم است، اگرچه که ایده نیز مهم است و شاید دومین نکته مهم برای استارتاپ ها ایده است که باید بر اساس نیاز بازار باشد و این ایده نه فقط از جنبه مادی ارزیابی میشود بلکه باید جدید و نو باشد و به عنوان یک ایده نوآورانه و خلاقانه ارایه شود.
این فعال حوزه استارتاپ درباره اینکه تاکنون چه میزان از استارتاپها از نوآوری مورد نظر مراکز شتابدهی برخوردار بودهاند، اضافه میکند: نمیتوان به صورت آمار اطلاعاتی ارایه کرد، اما به هر حال ما سیستمهای آزمایشی زیادی داریم تا درباره اینکه کدام ایده برای بازار نو و جذاب است و باید روی چه موضوعی سرمایهگذاری کرد، تصمیم بگیریم. البته ما با موجی از ایدههای استارتاپی مواجه هستیم که در این قیف وارونه ارزیابی لزوما همه آنها به موفقیت نمیرسند.
او ادامه میدهد: در مرحله اول گروهی را انتخاب میکنیم که شانس بقای بیشتری در این بازار داشته باشند و بیشتر تاکید بر پایه فناوری داشته باشند، شاید در حوزه آیسیتی اشباع بیشتری وجود داشته باشد اما در حوزههایی که تکنولوژی و خلاقیت بیشتری وجود دارد، پیشبینی موفقیت هم بیشتر است.