در سال ۹۵ بانک تجارت تصمیم به واگذاری سهم ۵۰ درصدی خود از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) گرفت؛ شایعه پیرامون انتقال این سهام به شرکت قطعه سازی کروز وجود داشت و حتی گفته شد شرایط مزایده طوری طراحی شده که تنها کروز می‌تواند خریدار آن باشد.

 

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو - سید مهدی حاجی‌آبادی؛ بررسی پرونده کروز به قدری عمق یافته که گویی هرجا سهامی از ایران خودرو و سایپا باشد، ردی از مدیران کروز نیز پیدا می‌شود؛ اینبار در واگذاری سهام قدیمی‌ترین شرکت عضو بورس، یعنی سرمایه‌گذاری ملی ایران!
ماجرا از این قرار است که در سال ۹۵ بانک تجارت به دلیل مشکلات سهامی که بعد از بستن نماد خود برای آن‌ها پیش آمد، تصمیم گرفت سهم ۵۰ درصدی خود از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) را به صورت بلوکی در مزایده‌ای عرضه کند؛ تا اینکه شایعه پیرامون انتقال این سهام به شرکت قطعه سازی کروز وجود داشت.


شرکت کروز که خودروسازی بهمن را در اختیار گرفته بود و از طرف دیگر ۲۳ تا ۲۵ درصد سهام ایران‌خودرو را نیز در دارایی‌های خود می‌دید به دنبال خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران بود؛ این کار در ابتدای امر بی‌منطق به نظر می‌رسید اما وقتی متوجه شویم که شرکت سرمایه‌گذاری ایران ۴ درصد سهام طلایی ایران‌خودرو را دارد آنگاه همه چیز توجیه خواهد شد.

 

چگونه رئیسی مانع بروز فاجعه در خودروسازی شد؟ / ماجرای خیز کروز برای تصاحب غول چند هزار میلیاردی معدن‌دار


زیرا با حساب سهام طلایی هر گروهی که بتواند حدود ۳۰ درصد از سهام ایران خودرو را تصاحب کند، با کنترلی که روی توابع آن پیدا می‌کند، عملا مدیریت بیش از ۵۰ درصد ایران خودرو را در اختیار گرفته و به عبارت دیگر، ایران خودرو را تصاحب کرده است و با این حساب به نظر می‌رسد که صنعت خودرو با قرار گرفتن در اختیار یک شرکت شکل انحصارتری حتی بیشتر از شرایط امروزش پیدا می‌کرد.