براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در فصل بهار 1391 تولید خودرو در همه گروهها با کاهش مواجه شد. به طوری که تولید خودروهای سواری با کاهش 37.3 درصدی به رقم 208 هزار و 583 دستگاه رسید.

تولید انواع وانت با افت 28.8 درصدی بالغ بر 27 هزار و 779 دستگاه شد. همچنین تولید مینی‌بوس و میدل باس نیز با کاهش 97.1 درصدی به 21 دستگاه رسید.

ضمن این‌که تولید اتوبوس نیز با کاهش 70.7 درصدی به رقم 187 دستگاه رسید. در همین حال تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز با کاهش 25 درصدی به 4978 دستگاه رسید.

از سوی دیگر تولید انواع خودرو در خرداد ماه امسال نیز با کاهش 43.3 درصدی بالغ بر 83 هزار و 447 دستگاه شد.

به گزارش ایسنا تولید خودرو در ماههای فروردین و اردیبهشت امسال نیز با کاهش مواجه شده بود.


دبیر انجمن خودروسازان ایران با هشدار نسبت به ادامه وضعیت فعلی صنعت خودرو، دلایل کاهش 36 درصدی تولید خودرو در سه ماه نخست امسال را تشریح کرد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: عدم ارائه تسهیلات لازم به خودروسازان و به دنبال آن بحران نقدینگی ایجاد شده، مهمترین دلیل کاهش شدید تولید خودرو در کشور است.

وی با بیان این‌که بانک‌ها اصولا تسهیلات درازمدت در اختیار صنعت خودرو قرار نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: 3200 میلیارد تومان از تسهیلات کوتاه مدت اخذ شده از سیستم بانکی نیز در طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان هزینه شده است.

نعمت‌بخش ادامه داد: از آن سو نیز مشکلات نقل و انتقال پول به خارج از کشور موجب بالا رفتن هزینه‌ها و تاخیر در واردات مواد اولیه شده است. علاوه بر آن عدم امکان گشایش اعتبار در برخی کشورها نیز هزینه‌های واردات مواد اولیه را افزایش داده است.

وی افزود: ما در گذشته به‌ویژه در چند ماه اخیر بارها نسبت به بروز وضعیت فعلی در صنعت خودرو هشدار داده بودیم که جدی گرفته نشد؛ به‌گونه‌ای که در بهار امسال با کاهش 36 درصدی تولید مواجه شدیم.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این‌که آیا روند کاهش تولید خودرو ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: با توجه به بحران نقدینگی مقرر شد 2000 میلیارد تومان در کمترین زمان ممکن در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد. انتظار داشتیم در شرایط فعلی به سرعت در زمینه اختصاص این تسهیلات اقدام شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در صورتیکه تسهیلات 2000 میلیارد تومانی به سرعت اختصاص یابد، به تدریج شیب کاهش تولید خودرو کمتر خواهد شد. در غیر این صورت روند کاهش تولید با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.