ایران در سال 2018، حدود 96.6 میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر کرده است. حجم کل صادرات ایران در مقایسه با سال 2014 حدود هفت درصد و در مقایسه با سال 2017 حدود 5.3 درصد افزایش یافته است.

 

ایران در سال ۲۰۱۸، حدود ۹۶٫۶ میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر کرده است. حجم کل صادرات ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود هفت درصد و در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۵٫۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمار و ارقام نشان می‌دهد ۶۰٫۵ درصد از کالاهای ایران از سوی کشورهای چین (۱۴٫۷ درصد)، عراق (۱۴٫۳ درصد)، امارات متحده عربی (۹٫۵ درصد)، افغانستان (۴٫۷ درصد)، کره جنوبی (۴٫۱ درصد)، ترکیه (۳٫۸ درصد)، هند (۳٫۳ درصد)، پاکستان (دو درصد)، اندونزی (۱٫۳ درصد)، عمان (۱٫۲ درصد)  تایلند (۱٫۱ درصد) و آذربایجان (۰٫۷ درصد) خریداری شده است.

با در نظر گرفتن جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران، سهم هر ایرانی از درآمد ۹۶٫۶ میلیارد دلاری سال گذشته، هزار و ۲۰۰ دلار بوده است.

کل کالاهای صادراتی ایران ۴٫۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال ۲۰۱۸ تشکیل می‌دهد. این در حالی است که این نسبت در سال ۲۰۱۴ حدود ۴٫۹ درصد بوده است.

جدول زیر مهم‌ترین‌ کالاهای صادراتی ایران و ارزش آنها را در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد:

رتبهکالای صادراتیارزش صادراتسهم از صادرات کل
۱سوخت‎های معدنی و نفت۶۶٫۴ میلیارد دلار۶۸٫۷ درصد
۲پلاستیک۵٫۶ میلیارد دلار۵٫۷ درصد
۳مواد شیمیایی آلی۴٫۱ میلیارد دلار۴٫۲ درصد
۴آهن و فولاد۳٫۹ میلیارد دلار۴ درصد
۵میوه و خشکبار۱٫۷ میلیارد دلار۱٫۸ درصد
۶سنگ معدن، سرباره، خاکستر۱٫۱ میلیارد دلار۱٫۲ درصد
۷سبزیجات۱٫۱ میلیارد دلار۱٫۱ درصد
۸کودهای شیمیایی۸۴۳٫۷ میلیون دلار۰٫۹ درصد
۹نمک، گوگرد، سنگ، سیمان۷۸۵٫۲ میلیون دلار۰٫۸ درصد
۱۰مس۷۰۰٫۶ میلیون دلار۰٫۷ درصد

در میان این محصولات، رشد صادرات مس، سبزیجات و آهن و فولاد از بقیه سریع‌تر بوده و ارزش صادرات این محصولات از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به ترتیب رشدی ۲۱۵٫۸، ۶۰٫۵ و ۱۳٫۶ درصدی را تجربه کرده است.

در این میان صادرات محصولاتی چون سنگ معدن، سرباره و خاکستر ۳۸٫۲ درصد کاهش یافته است.

*منبع: worldstopexports