سهامداران صنعت خودرو ایران برای نخستین‌بار در دو دهه گذشته امسال متحمل زیان شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایران امسال در مجامع عمومی سالانه خود هیچ سودی برای تقسیم ارائه نخواهند داد. طبق این گزارش‌ها، زیان هر سهم ایران خودرو در مجمع عمومی صاحبان سهام بین 45 تا 50 تومان به‌ازای هر سهم برآورد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود، شرکت سایپا هم امسال شرایط مشابهی را تجربه کند هرچند هنوز برآورد دقیقی از عملکرد مالی سایپا در سال مالی گذشته منتشر نشده است. کارشناسان بازار سرمایه سه دلیل اصلی را برای این امر برمی‌شمرند؛ نخست، ابهام به‌وجودآمده بر سر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در چند ماه گذشته و بلاتکلیفی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. دومین دلیل، پرداخت نشدن تسهیلات وعده‌داده‌شده توسط دولت به خودروسازان در یک سال گذشته و دلیل سوم هم اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و سایر دولت‌های غربی علیه صنعت خودرو ایران است. به نظر می‌رسد اکنون در آستانه فصل مجامع شرکت‌های مطرح خودروسازی در بازار سرمایه سودی برای تقسیم بین سهامداران ندارند. بنابراین سهامداران شرکت‌های خودروسازی در آستانه برگزاری مجامع امسال باید با درایت و آگاهی از وضعیت خودروسازان اصراری به تقسیم سود نقدی نداشته باشند تا این سود هرچند اندک صرف رفع مشکلات عدیده خودروسازان شود. با اتفاقاتی که در یک سال اخیر در صنعت خودرو رخ داده است، می‌توان گفت این صنعت بدون توجه مسئولان دیگر نمی‌تواند از صنایع پیشرو بورس باشد و زنگ خطر برای این صنعت و سهامداران آن مدت‌هاست به صدا درآمده و باید فکری اساسی به حال این صنعت حساس بورس کرد. ایران تا پیش از این بزرگ‌ترین صنعت خودرو خاورمیانه را دراختیار داشت، به‌طوری که در سال 90 تیراژ تولید خودروهای داخلی از مرز یک‌میلیون دستگاه نیز گذشت. دو شرکت ایران خودرو و سایپا همواره در جمع 20خودرو‌ساز بزرگ جهان حضور داشته‌اند. اما آثار افزایش نرخ ارز نه تنها از سود شرکت‌های بزرگ این صنعت کاسته، بلکه شرکت‌های مطرح این گروه را با کاهش قیمت و زیان روبه‌رو کرده به این ترتیب سهام خودروسازان بورس حال و روز خوشی ندارد، به‌طوری که علاوه بر بحران ارزی، کاهش شدید تولید و درآمد هم این شرکت‌ها را تهدید می‌کند و موجب رسیدن قیمت هر سهم بسیاری از این شرکت‌ها به زیر قیمت اسمی شده است. بررسی روند قیمتی سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی نیز نشان می‌دهد نماد سهام ایران خودرو از 13 خرداد متوقف است و سهام شرکت‌های ایران خودرو دیزل، موتورسازان تراکتورسازی ایران، سایپا دیزل، زامیاد و پارس خودرو زیر قیمت اسمی معامله می‌شوند و قیمت سهام سایپا، گروه بهمن و ایران خودرو نیز کمی بالاتر از قیمت اسمی قرار دارد. گروه خودرو و ساخت قطعات در بورس با 31شرکت و سرمایه41‌هزار و 640‌میلیارد ریالی، ارزش بازاری معادل 40‌میلیون و 230‌هزار‌میلیارد ریال دارند. شرکت‌های سایپا با سرمایه 10‌هزار و 400‌میلیارد ریال، ایران خودرو با سرمایه 9‌هزار و 600‌میلیارد ریال و گروه بهمن با سرمایه پنج‌هزار و 70‌میلیارد ریال بزرگ‌ترین شرکت‌های این گروه هستند.شاهین یاسمی