کسری بودجه سال ۱۳۹۹ : 207هزار میلیارد تومان
ساعت 24 - یکی از پیامدهای رخدادهای میان ایران و امریکا درده روز تازه سپری شده این است که خبرها و تحلیل های سیاسی داخلی و خارجی جای خبرهای دیگررادررسانه های ایرانی تنگ کرده است و موضوع بسیار با اهمیت کسری بودجه به محاق رفته است. حالا اما پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی با ارایه تحلیل تلاش کرده است به داستان بودجه برگردد. نوشته حسین سلطانآبادی کارشناس اقتصادی درسایت این پژوهشکده را می خوانیم:
بیشبرآورد نفتی
بنابراین آنچه موجب کاهش درآمدهای نفتی از ۵۵۶ هزار میلیارد ریال در اصلاحیه قانون بودجه ۱۳۹۸ به ۴۸۳ هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه ۱۳۹۹ شده است، نه فرض کاهش صادرات نفت، بلکه تفاوت در استفاده از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و حذف منابع حاصل از فروش میعانات گازی به پتروشیمیهای داخلی از ردیف درآمدهای نفتی و انتقال آن به ترازنامه هدفمندی یارانهها بوده است. سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفتی در اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰ درصد در نظر گرفته شده، که در اولی ۱۴ واحد درصد کمتر از رقم تعیینشده در قانون برنامه ششم توسعه و در دومی ۱۶ واحد درصد کمتر از آن بوده است.با این حال در اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۸ این مابهالتفاوت ۱۴ درصدی به درآمدهای نفتی دولت در زیرمجموعه واگذاری داراییهای سرمایهای اضافه شده بود، در حالی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ این مابهالتفاوت ۱۶ واحد درصدی تحت عنوان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در زیرمجموعه واگذاری داراییهای مالی اضافه شده و در درآمدهای نفتی دولت نیامده است.در عین حال، درآمد نفتی دولت از محل فروش میعانات گازی به پتروشیمیهای داخلی در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۲/۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود. درآمد نفتی محقق شده دولت از این محل در سال ۱۳۹۷ معادل ۹۵ هزار میلیارد ریال بوده است. اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ این بخش از درآمدهای نفتی حذف شده و معادل ۲۶۰ هزار میلیارد ریال بابت فروش میعانات گازی به پتروشیمیهای داخلی به منابع هدفمندی یارانههای اضافه شده است.اگر صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شود و سایر فروض منطبق با فروض ضمنی همین لایحه باشد، درآمد نفتی دولت به ۶/۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. این در حالی است که ۵/۱۰ میلیارد دلار فقط برای تخصیص ارز با نرخ رسمی برای واردات کالاهای اساسی در این لایحه در نظر گرفته شده است. در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ تخصیص ارز با نرخ رسمی برای واردات کالاهای اساسی معادل ۱۴ میلیارد دلار بود.
برآورد کسری بودجه سال اینده
برای کسری بودجه تعاریف متفاوتی وجود دارد. در حالت کلی بودجه تراز است، چرا که کسری بودجه از طرق مختلفی از قبیل انواع استقراض و واگذاری داراییهای دولتی تأمین مالی میشود. در یکی از این تعاریف، کل واگذاری داراییهای مالی به عنوان تأمین مالی کسری بودجه در نظر گرفته میشود. واگذاری داراییهای مالی در این لایحه معادل ۱۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.استقراض از طریق اوراق بدهی دولتی ۸۰ هزار میلیارد تومان از این رقم را تشکیل میدهد. البته باید توجه داشت که علاوه بر این ۸۰ هزار میلیارد تومان، حدود ۸ هزار میلیارد تومان از واگذاریهای در نظر گرفته شده در بخش واگذاری داراییهای سرمایهای نیز ماهیت اوراق مالی داشته و طبق قاعده بودجهریزی باید در در زیرمجموعه واگذاری داراییهای مالی لحاظ میشد. در واقع در راستای مولدسازی داراییهای دولت، به دولت اجازه داده شده است که به پشتوانه داراییهای خود معادل ۸ هزار میلیارد تومان صکوک اجاره منتشر کند. این روش اگرچه به معنی فروش دارایی دولت و مجدداً اجاره به شرط تملیک آن از سوی دولت است، اما عملاً اسقراض به پشتوانه یک دارایی فیزیکی محسوب میشود.استفاده از صندوق توسعه ملی ۳۰ هزار میلیارد تومان از کل واگذاری داراییهای مالی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را به خود اختصاص داده است که نمایانگر همان تفاوت ۱۶ واحد درصدی سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفتی در مقایسه لایحه بودجه و قانون برنامه ششم توسعه است. نکته قابل توجه دیگر این است که استفاده دولت از صندوق توسعه ملی به این ۳۰ هزار میلیارد تومان محدود نمیشود. در همین لایحه تکالیف دیگری برای صندوق توسعه ملی مشخص شده که مغایر با سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه است . تخصیص تسهیلات ارزی با تضمین دولت به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون یورو (حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان با لحاظ فرض خوشبینانه دلار ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سامانه نیما) به بخشهایی از قبیل تقویت بنیه دفاعی، آبخیزداری و آبخوانداری و صدا و سیما و همچنین تامین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی، دو تکلیف دیگر برای این صندوق در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ محسوب میشوند. بنابراین با اضافه شدن حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، کسری بودجه (در تعریف واگذاری داراییهای مالی) لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش مییابد همچنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولت در نظر گرفته شده است. همان گونه که ذکر شد، معادل ۸ هزار میلیارد تومان از این رقم از محل انتشار صکوک اجاره است که ماهیت استقراضی دارد و برای تامین مالی کسری بودجه استفاده میشود. مابقی آن را نیز میتوان فروش اموال دولتی برای جبران کسری بودجه در نظر گرفت. البته فروش اموال دولتی در راستای کوچکسازی دولت میتواند اقدامی مثبت باشد، اگر با لحاظ تمام تشریفات قانونی و از مجرایی صورت پذیرد که منشأ توزیع رانت بین نزدیکان دولت نباشد
به هر حال با اضافه شدن این رقم به کسری بودجه، به رقم ۲۰۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم رسید. واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولتی در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تنها ۲۶۴ میلیارد تومان (حدود یک هزارم رقم در نظر گرفتهشده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹) بوده است. بنابراین تحقق این حجم از واگذاری اموال دولتی غیرواقعی به نظر میرسد و کسری بودجه متناظر آن احتمالاً از طرق دیگری تامین مالی خواهد شد.