امیدواری ها در صنعت خودرو چندان بی راه نیست
با توجه به سیاست های دولت جدید آن چه مسلم بوده این است که همه فعالان این صنعت به بهبود شرایط آینده و کم شدن تحریم های بین المللی امیدوار هستند؛ چراکه در شرایط کنونی تنها امید گروه خودرو بازگشت روابط بین المللی به وضعیت سابق و تعامل با دیگر کشورها است.در شرایط فعلی تلاش خودروسازان افزایش میزان تولید، عرضه خودرو و کاهش قیمت این محصول در بازار است.
اقبال سرمایه گذاران به سهام شرکت های خودرویی در حالی رو به افزایش است که براساس آخرین گزارش های اعلام شده از سوی آنها، این شرکت ها همچنان شاهد زیان انباشته در صورت های مالی خود هستند.

براساس گزارش بورس نیوز، آنچه این روزها بیشتر مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته، امیدواری ها نسبت به بهبود شرایط این گروه در آینده است.

در همین ارتباط رییس انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، امیدواری ها در میان فعالان صنعت خودرو برای بهبود شرایط و برقراری روابط بین المللی همچون گذشته شکل گرفته است.

احمد نعمت بخش ادامه داد: در گذشته وقتی یک شرکت ایرانی در مناقصه ای حضور می یافت، با تعداد زیادی از شرکت های خارجی در تعامل قرار می گرفت؛ حال آنکه طی سال های اخیر روابط بین المللی آنچنان با مشکل مواجه شده که به جرأت می توان گفت جواب نامه های ارسالی از سوی شرکت های ایرانی هم بی پاسخ می ماند، چه رسد به برقراری ارتباط!

وی پیرامون شرایط فعلی صنعت خودرو اظهار داشت: از آنجایی که بعد از صنعت نفت، صنعت خودرو یکی از استراتژیک ترین صنایع در ایران محسوب می شود، هدف تحریم های خارجی بر این گروه نیز متمرکز شده؛ به گونه ای که در حال حاضر بزرگترین مشکل خودروسازان عدم تأمین قطعات مورد نیاز است. از این رو تولید این صنعت در دو ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 50 درصد و نسبت به سال 90، معادل 70 درصد کاهش یافته است.

وی در بیان شرایط پیش روی این گروه با توجه به امیدواری های موجود گفت: با توجه به سیاست های دولت جدید آن چه مسلم بوده این است که همه فعالان این صنعت به بهبود شرایط آینده و کم شدن تحریم های بین المللی امیدوار هستند؛ چراکه در شرایط کنونی تنها امید گروه خودرو بازگشت روابط بین المللی به وضعیت سابق و تعامل با دیگر کشورها است.

نعمت بخش با اشاره به آغاز دور جدید تحریم ها از ابتدای ماه جولای (10 تیر) عنوان کرد: به هر حال شروع تحریم های جدید می تواند شرایط را برای شرکت های خودرویی سخت تر کند؛ اما احتمال به تعویق افتادن چند ماهه تحریم های مذکور از سوی کشورهای غربی وجود دارد؛ حال آنکه باید دید در نهایت دولت تدبیر و امید چه تصمیماتی برای حل این موانع در نظر خواهد گرفت.

رییس انجمن خودروسازان ادامه داد: با همه این امیدواری ها آنچه در شرایط فعلی هم و غم خودروسازان محسوب می شود، افزایش میزان تولید، عرضه خودرو و کاهش قیمت این محصول در بازار است؛ چراکه در حال حاضر به دلیل محدودیت های مطرح شده با کاهش تولید مواجه هستیم در حالی که از نظر تجهیزات و ظرفیت تولید هیچ مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود نقدینگی در گروه خودرویی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات فعلی خودروسازان کمبود نقدینگی و عدم مساعدت دولت برای دریافت تسهیلات مورد نیاز شرکت های خودروساز است که امیدواریم در دولت جدید به تدریج موانع مذکور رفع شود.

نعمت بخش ادامه داد: با توجه به مطالب عنوان شده راهکارهایی که در حال حاضر مدیران خودروساز جهت رفع کمبود نقدینگی در پیش گرفتند، فروش دارایی های غیر مولد و انجام پیش فروش های گوناگون می باشد.

این مقام مسئول پیرامون روند قیمتی سهام شرکت های خودرویی گفت: به طور قطع آنچه موجب اقبال سرمایه گذاران به سهام این گروه شده، ناشی از فضای امید و شکل گیری نگاه بلندمدت به آینده است که به نظر می رسد نگاهی منطقی و مناسب باشد.

نعمت بخش در خاتمه نیز عنوان کرد: امیدواریم با تدبیر و مدیریت مناسب کارها صنعت خودرو توانایی بازگشت به دوران رونق خود را بازیابد؛ چراکه به طور قطع این صنعت در زمره صنایعی است که با رشد خود، می تواند بسیاری از صنایع دیگر را نیز در این روند مثبت همراه می سازد.
------------------------------------------------------------------------------------------------
خودروسازان در مشکلات مالی
داوود میرخانی‌رشتی*

خودروسازان در سال‌های اخیر با مشکلات مالی روبه‌رو بودند. در هشت سال گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو برای تعیین قیمت‌گذاری خودروها یا تشکیل نشد یا مصوبه‌ای در این‌باره نداشت که این امر به سرکوب مالی خودروسازان منجر شد و حاشیه سود را به ضرر تبدیل کرد. خودروسازان چند سالی است که زیان می‌دهند و در سال‌های گذشته مجبور شده‌اند بخشی از دارایی‌های خود را به فروش برسانند تا هزینه‌ها تامین شود و زیان نشان داده نشود. این مشکلات مالی سال گذشته در کارگروه حمایت از تولید مطرح شد، اردیبهشت‌ماه سال 91 بود که در جلسه کارگروه حمایت از تولید در حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور، مصوب شد که دو‌هزار‌میلیارد تومان وام بانکی به منظور حل مشکلات نقدینگی خودروسازان پرداخت شود، این در حالی است که حتی یک ریال هم برای حل این بحران نقدینگی به خودروسازان پرداخت نشد. در این میان با مشکلات مالی که خودروسازان با آن روبه‌رو بودند، افزایش قیمت ارز هم بر مشکلات مالی اضافه شد و بر قیمت تمام‌شده خودروها افزود. مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد به صنعت خودرو نیز ارز مبادله‌ای تخصیص یابد، اما این اتفاق هم نیفتاد. ‌ در پایان سال 90، کمیته خودرو بعد از سال‌ها تصمیم گرفت برای خودروها قیمت‌های جدید تعیین کند، براساس تصمیم این کمیته اجازه افزایش 20‌درصدی قیمت خودروها در اسفندماه داده شد، این در حالی بود که رییس سازمان حمایت در آن زمان به خودروسازان گفت که برای جلوگیری از شوک قیمتی در ماه پایانی سال، قیمت‌ها در مرحله نخست شش‌درصد افزایش یابد و در مرحله بعدی یعنی در اردیبهشت‌ماه 14‌درصد دیگر افزایش پیدا کند، اما این وعده هم عملی نشد و زیان چهار‌هزار‌میلیارد تومانی را متوجه خودروسازان کرد. 
با طرح ضرر چهار‌هزار‌میلیارد تومانی خودروسازان، محمود احمدی‌نژاد موافقت کرد قیمت جدید خودروها براساس ارز مبادله‌ای حساب شود و این موافقت به معنی افزایش قیمت خودروها در ماه‌های پایانی سال 91 بود. با گرانی خودرو رییس دولت، در گفت‌وگوی تلویزیونی خود از خودرو کیلویی چند پرسید و گرانی‌ها را زیر سوال برد. پس از آن پای شورای رقابت و ماجراهای قیمت‌گذاری این شورا به میان آمد و چند ماه صنعت خودرو برای تعیین قیمت از سوی شورای رقابت در بلاتکلیفی بود. در این میان هرازگاهی بحث عدم شماره‌گذاری خودروها به دلایل مختلفی همچون عدم تطابق با استانداردهای یورو4 و عدم نصب ایربگ و‌ ای‌بی‌اس روبه‌رو هستیم که این مسائل در روزهایی که تولید خودرو نسبت به سال قبل به شدت کاهش یافته است، تولید خودروهای پرتیراژ را بیش از پیش کاهش می‌دهد. با تحریم‌هایی که با آن در عرصه جهانی روبه‌رو هستیم و رسیدن ما به قطعات و تکنولوژی‌های روز را سخت می‌کند، بهتر است دست از خودتحریمی برداریم و از تولید داخلی حمایت کنیم، نه این‌که با وجود مشکلاتی که در تامین قطعات و نقدینگی وجود دارد، خطوط تولید به هر دلیلی متوقف شود. 
* مشاور انجمن خودروسازان
---------------------------------------------------------