به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تارنمای شاپرک حرکت‌ها از پیش آغاز شده است. بنا به اعلام شرکت تحقیقاتی نووانتاس، در مجموع، سپرده‌های بانک‌های مجازی در سال ۲۰۱۲ با ۳۲ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۰ و بیش از ۴۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۴ به ۳۶۴ میلیارد دلار رسید. سال پیش تعداد بیشتری از بانک‌های بزرگ و کوچک به ارائه این خدمات و جلب مشتری پرداختند. برای مثال شرکت مالی CIT در نیوجرسی اعلام کرده است، طی کمتر از هجده ماهی که از تأسیس بانک مجازی CIT این شرکت می‌گذارد بیش از پنجاه هزار مشتری و ۵ میلیارد دلار سپرده جذب آن شده‌اند.

همچنین کپیتال وان، یکی از ده بانک بزرگ آمریکا، در سال ۲۰۱۱ بانک آی ان جی دایرکت را به تملک خود درآورد و قدمی بزرگ به سمت ارائه خدمات اینترنتی برداشت. در ماه فوریه کپیتال وان برای ساختار خدمات مالی صرفاً مجازی خود نام جدید کپیتال وان ۳۶۰ را انتخاب کرد. جان ویتر، رییس بخش بانکداری خرد و مستقیم کپیتال وان می‌گوید: «با به تملک درآوردن آی ان جی دایرکت تلاش کرده‌ایم در انقلاب بانکداری دیجیتال پیشرو باشیم.»

از سوی دیگر تعداد شعب بانک‌ها در آمریکا سال گذشته میلادی بیش از ۷۵۰ عدد کاهش یافت و به ۹۷۳۳۷ عدد رسید. سال ۲۰۱۲ سومین سال پی در پی کاهش تعداد شعب بانک‌ها در آمریکا پس از سال‌ها افزایش تعداد آن‌ها بود.

سهم بانک‌های مجازی از کل صنعت بانکداری هنوز کم است و تنها ۴٫۲ درصد کل سپرده‌ها در این بانک‌ها قرار دارند اما برخی عوامل مهم سبب خواهند شد بانک‌های مجازی به سرعت توسعه پیدا کنند. برای مثال در دوران پایین بودن نرخ‌های سود، بانک‌های مجازی می‌توانند سود بالاتری به سپرده‌ها بدهند زیرا هزینه آن‌ها نسبت به بانک‌های معمولی که شعبه فیزیکی و تعداد زیادی کارمند دارند بسیار پایین تر است. در حال حاضر متوسط نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌های مجازی ۵ برابر نرخ سود در بانک‌های معمولی است.

البته بانک‌ها مجازی نمی‌توانند تمام فعالیت‌های بانک‌های دیگر را انجام دهند و نیز اگر نرخ‌های سود در کل افزایش یابند تفاوت سود سپرده‌ها در بانک‌های مجازی و بانک‌های معمولی کمتر می‌شود. برای مثال اگر نرخ سود به ۲ درصد افزایش یابد نباید انتظار داشت نرخ سود بانک‌های مجازی به ۱۰ درصد برسد.