تحلیل کارشناس بازار سرمایه از نقش بورس در تامین مالی شرکت های تولیدی
کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه میتواند به شرکت های تولیدی در تامین سرمایه موردنیاز برای افزایش تولید و ارتقای ظرفیت های فعلی کمک کند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اسلامی بیدگلی در خصوص تحقق شعار سال ۹۹ در راستای جهش تولید به ایرنا گفت: اختصاص سال های ۹۸ و ۹۹ به دوره بهبود فضای کسب و کار، نظام تولید و جهش آن قابل تقدیر است. در این زمینه ایجاد انگیزه و در نظر گرفتن مشوقهای لازم برای صنایع کوچک و متوسط جهت حرکت به سمت شفافیت بیشتر از سوی وزارت صنعت و سازمان بورس لازم است.
وی افزود: با توجه به بحثهایی که در خصوص جنگهای تجاری و پیامدهای منفی شیوع کرونا در جهان وجود دارد این نتیجه به دست میآید که برخی کشورها از جمله ایران باید مبنای جهانی سازی و وابستگی به واردات را بازنگری کرده و به سمت بومیسازی حرکت کنند که این امر میتواند تحقق شعار جهش تولید را در پی داشته باشد اما دستیابی به این هدف نیازمند فراهم شدن بستر و شرایط موردنیاز است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره بسترها و راهکارهای مورد نیاز برای رسیدن به این هدف توضیح داد: در نخستین قدم باید سیاستها در راستای بهبود فضای کسب و کار از طریق مختلف و رفع موانع موجود بر سر راه آنها قرار گیرد. در گام دوم رانتت ها و یارانههای رانتزا باید حذف شود تا فضای رقابتی یکسان برای همه بازیگران فعال در عرصه تولید از صنایع بالادستی تا صنایع پایین دستی فراهم شود.
اسلامی بیدگلی ادامه داد: کمک دیگری که بازار سرمایه میتواند به بخش تولید داشته باشد، شفافسازی قیمت مواد اولیه برای تولید و فراهم کردن فضای رقابتی برای فروش محصولات در بورس کالا و بورس انرژی است که میتواند به جلوگیری از بروز رانت و ارتقای شفافیت اقتصادی کمک کند. خوشبختانه با عرضه محصولات در این دو بورس، بستر لازم برای عرضه و تامین مواد اولیه شرکت های تولیدی در فضایی شفاف فراهم است. اما بخشی از محصولات شرکت ها به دلیل اینکه قابلیت استاندارد سازی آنها چه برای مصرف در تولید کالای نهایی و چه برای مصرف در تولید کالاهای واسطه ای وجود ندارد هنوز در بورس پذیرش نشدهاند.
وی عنوان کرد: همچنین کالاهایی هم هستند که به دلیل حساسیتهایی که توسط برخی بازیگران آنها و حتی برخی نهادهای دولتی وجود دارد با وجود آنکه بستر پذیرش و عرضه آنها در بورس فراهم است در این بازار عرضه نمیشوند. به طوری که بیشتر تامین کننده مواد اولیه عرضه کننده هستند و مصرفکنندگان این کالاها محصولات را در بورس عرضه نمیکنند.
رییس هیات مدیره مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی درباره راهکارهای پیشنهادی افزایش شفافیت تولیدکنندگان به ویژه در بخش صنایع پایین دستی گفت: گام جدی در این مسیر باید توسط وزارتخانهها از جمله وزارت صنعت برداشته شود و فرهنگ سازی لازم برای معرفی مزایای بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه جهت فروش کالا و خرید مواد اولیه مصرفی صورت گیرد که این اقدام برای صنایع بالادست انجام شده اما متاسفانه برای صنایع کوچک و متوسط این انجام نشده است.
اسلامی بیدگلی بر لزوم در نظر گرفتن مشوقهایی برای حرکت صنایع کوچک و متوسط به سمت بورس و شفافیت بیشتر تاکید کرد و افزود: همزمان با فرهنگ سازی باید مشوقهایی در نظر گرفته شود تا بازیگران این صنایع از فضای سنتی به سمت فضای شفاف و رقابتی سوق پیدا کنند. معافیتهای مالیاتی و حمایتهای دولتی به شیوهای که رانت زا نباشد، میتواند این شرکت های تولیدی را به سمت بازار سرمایه و فضای شفاف سوق دهد که در این صورت شاهد جهش تولید در این بخش نیز خواهیم بود.
وی ادامه داد: به نظر میرسد هنوز چندان اشتیاق و علاقه ای در بین این بخش از زنجیره تولید برای بر هم زدن روش های سنتی و قدیمی و بهره گیری از شیوه های مدرن معاملاتی در بازار سرمایه وجود ندارد. زیرا برای این تغییر نگرش، بازیگران باید هزینههایی را بپردازند. از این رو باید انگیزه لازم را نیز برای آنها ایجاد کرد که در این رابطه وزارت صنعت و سازمان بورس هم در نقش سیاست گذار و هم در نقش تسهیل گری که بر عهده دارند می توانند این انگیزهها را ایجاد کنند.