قائم مقام مدیرعامل شرکت سایپا از توقف تولید پراید ۱۳۱ از اواخر تیر امسال خبر داد و گفت: پیش فروش خودروی شاهین پس از عید فطر آغاز می‌شود و ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل سایپا در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما از توقف تولید پراید ۱۳۱ از اواخر تیر امسال خبر داد و افزود: پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ نیز از مدار تولید خارج شده، اما خطوط دیگری برای تولید خودرو‌های جدید آماده شده است.

وی گفت: پیش فروش خودروی شاهین پس از عید فطر آغاز می‌شود و ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

باقری افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی نیاز واقعی بازار خودروی کشورمان در سال گذشته ۹۰۰ هزار خودرو بود که ۸۳۳ هزار دستگاه تولید شد و نیاز امسال خودرو یک میلیون دستگاه است که با شیوع بیماری کرونا احتمال تغییراتی در این تقاضا وجود دارد.

وی گفت: در کنار نیاز واقعی، نیاز کاذب به خودرو در کشور وجود دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز واقعی بازار است.

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه با تغییر کارکرد مصرفی خودرو به سرمایه ای، پای دلالان به این بازار باز می‌شود، افزود: از شورای رقابت تقاضا داریم قیمت خودرو‌ها به گونه‌ای تعیین شود که خودروسازان متضرر نشوند.

وی گفت: هدف ما افزایش تولید با کیفیت و استفاده از نظام عادلانه برای رسیدن خودرو به متقاضی واقعی است.

باقری افزود: از بهمن گذشته تا امروز ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به مردم فروخته ایم و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز پیش فروش کرده ایم.

وی گفت: در ۲ ماه امسال فروش خودرو‌های سایپا ۶۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه خودروساز در گرانی خودرو نقشی ندارد، افزود: امروز ۶۰۰ دستگاه خودروی پراید با قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور کردیم.

وی گفت: بر اساس بررسی ما حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به مردم واگذار شده است که در پارکینگ‌ها هستند.

باقری با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات مبنی بر کشف چند صد خودروی بدون پلاک در پارکینگ‌ها افزود: هیچ خودرویی بدون پلاک از در کارخانه خارج نمی‌شود و خودرو‌هایی که در پارکینگ‌ها کشف شده است پلاک آن‌ها را برداشته اند.

وی گفت: اسامی مالک‌های این خودرو‌ها را به تعزیرات اعلام کرده ایم و مالک این خودرو‌ها مشخص است.

افزایش تولیدات ایران خودرو در سال ۹۹

فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز در این برنامه گفت: از آبان سال گذشته روند رو به رشد تولید این شرکت تاکنون ادامه داشته است و در اردیبهشت امسال ۴۳ هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو تولید کرده ایم در حالی که در اردیبهشت سال گذشته ۳۴ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم.

وی افزود: کل تولید امسال ما ۵۸ هزار و ۲۷۳ دستگاه خودرو بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده ایم.

مقیمی گفت: با توجه به اینکه امسال به علت بیماری کرونا یک هفته تولید کمتر داشته ایم، اما وضع تولید ما خوب است.

وی افزود: مبنای قیمت گذاری شورای رقابت، سال ۹۰ است و آن‌ها با لحاظ تورم هر ساله، از خودروساز می‌خواهند محصولات خود را بر این اساس به فروش برسانند، اما برخی خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شدند و ساخت خودرو‌ها نیز از نظر فنی با سال ۹۰ تفاوت دارد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: اکنون ۱۳ شاخص اجباری برای تولید خودرو داریم که در سال ۹۰ وجود نداشته است و استاندارد‌های ۵۵ گانه به ۸۵ استاندارد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۹۰ خودروی یورو ۲ تولید می‌کردیم که اکنون خودرو‌های یورو ۴ و در آینده نزدیک یورو ۵ روانه بازار می‌کنیم و خودرو‌ها از نظر ایمنی نیز ارتقا داده شده است.

مقیمی گفت: در سال گذشته ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دادیم، اما بالاترین تیراژ ما در یک نوع خودرو ۱۵۰ هزار دستگاه است که این در هیچ جای دنیا اقتصادی نیست و بر این اساس یا باید تولید مشترک داشته باشیم یا سراغ خرید ارزان برویم.

وی با بیان اینکه بسیاری از قطعات خودرو را از داخل تهیه می‌کنیم، افزود: زمانی که تیراژ تولید خودروساز افزایش می‌یابد قیمت تولیدات قطعه ساز نیز کاهش می‌یابد.

مقیمی گفت: خرید داخلی و افزایش بهره وری موجب کاهش قیمت خودرو‌ها خواهد شد و در این زمینه طرح‌های ساخت داخل را به شرکت‌های دانش بنیان سپرده ایم.

وی افزود: از ۴۵ طرح و از ۸۵ قطعه‌ای که به شرکت‌های دانش بنیان سپرده شده است ۳۷ قطعه به تولید انبوه رسید که به طور میانگین، ۲۰ درصد قیمت ما در تأمین این قطعات کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: بیشتر وابستگی صنعت خودرو به خارج در بخش الکترونیک است و ۴۰ درصد قیمت تمام شده خودرو به این موضوع باز می‌گردد.

وی افزود: در این زمینه پلتفرم الکتریکال را در ایران خودرو رونمایی می‌کنیم که سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برای ما صرف جویی ارزی دارد.

مقیمی با بیان اینکه هیچ خودرویی بدون نصب پلاک نباید از در کارخانه خارج شود گفت: هیچ روش پیش فروشی را به جز نام نویسی اینترنتی نداریم و در این زمینه نیز هیچ فضایی برای نام نویسی اینترنتی نمایندگی‌های ما باز نشده است.

وی افزود: ۳۲ نمایندگی ایران خودرو که تخلف آن‌ها محرز شد لغو امتیاز شدند و مردم هر جا تخلفی دیدند به ما اعلام کنند و اگر برای ما محرز شود قاطعانه با نمایندگی‌ها برخورد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: گیربکس ۶ سرعته را روی خودرو رونمایی کردیم و از آبان امسال روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: نمونه موتور کم مصرف را نیز آبان تحویل می‌دهیم و ساخت آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مقیمی گفت: خودروی «۱۳۲ K» از بهمن به بازار می‌آید و یک نوع خودروی کراس اُوِر هم در خرداد رونمایی می‌شود که اوایل سال ۱۴۰۰ به بازار می‌رسد.

وی افزود: تولید «پژو ۳۰۱» متوقف است و به سمتی رفته ایم که خودرویی بدون نشان ایران خودرو تولید نکنیم و دیگر به سمت وابستگی نرویم که هر وقت خواستند صنعت خودروی کشور را دچار مشکل کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما